Mange idrettslag arrangerer skibyttedager hver høst, og her er det mulig å gjøre noen varp på alskens skiutstyr, også park- og frikjøringsski.
Ofte skal sponsede utøvere selge unna utstyr de ikke bruker, og da er gjerne prisene svært lave, og utstyret lite brukt eller helt nytt.
Du finner også masse brukt utstyr på friflyt.nos velbrukte og populære bruktmarked. Det er også mulig å gjøre knallkjøp av tidligere testvinnere.
Men hvordan skal du finne ski som passer? Ofte kan du finne modeller som er helt nye eller knapt nok brukt, og da er valget omtrent like enkelt som i sportsbutikken, såfremt du syns det er greit med ski som ikke er årets modell.
Fri Flyts store skitestarkiv for deg gode tips til bra ski som kan kjøpes brukt. I denne artikkelen får du vite hva alle de merkelige fremmedordene som brukes i forbindelse med skihandelen.

STORT UTVALG: Fra skibyttedagen til Oppdal IL. Arkivfoto: Tore Meirik.
Andre fordeler med brukte ski er at du slipper den ekle følelsen det er å lage de første ripene i nye ski, og du kan kjøpe ekstraparet du bruker tidlig på sesongen når det er lite snø og mye stein i favoritthenget ditt.
Eller kanskje du skal supplere skiparken med et par parkski, racingski eller toppturski? Merk også at et par ski skal være utrolig slitte eller skadde for å bli ukjørbare.
Racingski vil utvide frikjørerens skihorisont betraktelig, og gir stor moro når snøen er knallhard. Men sammenlignet med ski for topptur, park og frikjøring er kravene til gode såler og stålkanter større på racingski.
På idrettslagenes skibyttedager kan du ofte kjøpe et par slike av ypperste kvalitet for et par tusen kroner.
Dette du bør vurdere:
Riper/ hull i sålen: Riper, også mange av dem, har ikke så stor betydning for verken park- eller frikjøringsski. Det vil gå ut over glien, men sjelden i så stor grad at det merkes på variert underlag.
Grunne riper lar seg dessuten fikse ganske greit med en slip eller sårfyll på et vanlig skiverksted.
Svært dype riper, hvor materialet innenfor kjernen er synlig er ikke bra, da vann og skitt kan komme inn i skien og ødelegge kjernematerialene. Men også dette kan la seg reparere.

RIPER: Grunne og rette riper har sjelden stor betydning for frikjøringsski. Ødelagte stålkanter derimot, det er verre. Men vær obs på riper som er så dype at materialet innom sålen er synlig.
Stålkanter: Er stålkanten slått ut (løsnet fra sålen eller sideveggene) kreves en reparasjonsjobb. Omfanget avhenger hvor mye av stålkanten som er slått ut, og hvor langt ut fra sålen. Slik skade vil merkes når skien brukes, og redusere kjøreegenskapene.
Riper i stålkanten trenger ikke bety så mye, men merk at jo flere riper stålkanten har, jo vanskeligere vil den være å kvesse.
Er du ute etter racingski, så sjekk hvor mye av stålkanten som er slipt vekk i forbindelse med kvessing. Ofte kan stålkanten være så tynn at skiene har få dager igjen før kanten er helt borte –selv om sålen og resten av skiene er fine.

UTSLÅTT KANT: Slik kan det se ut når stålkanten er slått ut fra skia. Det lar seg reparere, men kan tyde på skader også inne i skien. Riper i stålkanten har mindre betydning.
Endringer i formen på skiene: Ski som har blitt utsatt for voldsomme belastninger han ha fått endret formen, noe som ikke er bra.
Sammenlign skiene med hverandre, og se etter forskjeller i profilen. Dette er ganske greit på ski med tradisjonelt spenn, men på rockerski kan det være vanskeligere å se.
Sammenlign begge skiene med hverandre, og se etter forskjeller.
Delaminering: Se over skiene og kontroller at alle lagene i konstruksjonen henger sammen, særlig i tuppene. Delaminering kan være starten på trøbbel, men er relativt lett å avsløre.

MISTER KONTAKTEN: Delaminering er når materialene i skien løsner fra hverandre, og ikke et godt tegn.
Bindinger: Det vanligste er at ski selges med bindinger, og da må du sjekke om bindingene passer ditt bruk og din skostørrelse.
Det er ikke noe problem å flytte bindingene for å passe andre skostørrelser, men pass på å plugge igjen de nye skruehullene, og sjekk om dette er gjort tidligere.
Mange hull etter forskjellige bindingsmonteringer kan svekke konstruksjonen.
Merk at racingski, som ofte er til salgs på skibyttedager, svært ofte har veldig gode bindinger, som kan gjøre det verdt å kjøpe skiene kun for bindingenes del. De samme tipsene gjelder for øvrig uansett om det er snakk om toppturbindinger eller reindyrka nedoverbindinger. Her finner du gode tips til valg av toppturbindinger.
Bindinger er for ivrig temmelig vedlikeholdsfrie, og har lang levetid. Men de har også noen funksjoner det kan være verdt å sjekke, som framovertrykk og utløsing.

MYE FINT: Dette er noen av forrige sesongs racingski som kan være rikelige på bruktmarkedet i høst. Foto: Tore Meirik