Ved å sammenlikne de ulike innstillingene på GoPro-en vil du i filmen selv se hvor stor forskjell det er om du beveger deg fra SuperView i den ene enden, til Narrow i den andre - altså fra mest mulig vidvinkel til minst mulig.
Spørsmålet mange GoPro-brukere stiller seg er: Når ser det ut som jeg sykler fortest med kamera på hodet? Skal det være mye eller lite vidvinkel?
Under forsøkene til Fri Flyt holdt vi stort sett den digitale stabiliseringen (Hypersmooth 3.0) på et minimum. Den kan settes skrus på ytterligere med high og boost. Problemet med å sette denne høyere enn på «on» er at det beskjærer bildet mer, på tilsvarende vis som når du går fra Super View til Wide, Liniar og Narrow.
Jo mer du beskjærer, desto mindre omgivelser og referanser får være med i bilderammen.
Fortsetter du å beskjære (croppe) alle referansene som er med på å skape fart og spenning i bildet. Hvis du er ute og sykler, vil du gjerne ha med både styre og framhjul, slik at du får en følelse av å være syklisten.
Står den på «on» mister du 10 prosent av det potensielle utsnittet.
I testen syklet undertegnede samme stien like mange ganger som innstillingene vi testet, og startet på varianten med mest mulig vidvinkel.
Her kan du lese mer om actionkameraer.
Det er greit å vite at alle de ulike utsnittene til GoPro er digitale utsnitt. Kameraet filmer uansett mest mulig vidvinkel til enhver tid. Får å gi en annet uttrykk, blir bildene beskåret og oppskalert, slik at de fremstår som om de skulle ha full oppløsning uansett.
Det er altså en sannhet med modifikasjoner.
Vil du ha mest mulig oppløsning, så må du bruke full vidvinkel, men også skru av bildestabiliseringen og evt horizon leveling.
Men i motsetning til de heftigste beskjæringen, er stabiliserings-funksjonene noe du høyst sannsynlig ikke klarer deg uten hvis du skal filme fra egen vinkel (POV).
Testene i filmen er gjort med GoPro 9. Her kan du lese test av GoPro 9 og 360 kameraet GoPro MAX.
Se også test av vindvinkel-linsa MAX Mod til GoPro 9 og 10.

HVOR MYE VINDVINKEL? Spørsmålet mange GoPro-brukere stiller seg er: Når ser det ut som jeg sykler fortest med kamera på hodet? Skal det være mye eller lite vidvinkel? Foto: Christian Nerdrum
SuperView
Selv om vi har brukt GoPro mye opp gjennom årene, var vi ikke helt sikker på hva som ville fungere best. Ville den enorme vidvinkelen gjøre at det ser ut som det går sakte, eller det motsatte?
Tanken på hvor fort man beveger seg med kikkert på øynene, gjør jo at man kan tvile...
Oppsidene er i hvert fall tydelige. Her ser du både armer, styre, hjul, terreng og himmel. Rett og slett et utsnitt som appellerer og ikke irriterer.
Et feil utsnitt med for lite eller for mye horisont, er frusterende å se på for seeren.
Wide
Med litt mindre vidvinkel enn på SuperView må vi innrømme at dette også funker bra. Mistanken om at det ser ut som at det går litt fortere ser ut til å stemme, men veier det opp mot verdien av et større utsnitt?
Wide (uten bildestabilisering)
Oi! Hvordan klarte vi oss uten!? Å filme sykling med mount-mount uten bildestabilisering tror jeg du bare kan glemme. Mulig det funker på en hjelm, men filmen sier vel alt.
Linear og rett horisont
Fordelen med et liniert utsnitt er at den litt snåle vidvinkeleffekten forsvinner. En effekt som ikke er så plagsom om du bare filmer fra hjelmen. Men om du filmer ansikter og syklister i bevegelse, blir det stort sett mye vinkler ute av proporsjoner. Som innstilling på sykkelen er vi riktignok litt usikre.
Gøy at horisonten er rett til enhver tid, men vi savner å se mer av alt annet. Dessuten ble det kanskje litt vel smooth, eller?
Narrow
Nei, GoPro. Denne innstillingen kan dere droppe på neste utgivelse, med mindre dere finner en løsning der brennviddene (fagbegrepet for hvor mye vinkel det er) justeres i på ekte vis i objektivet. Dette ble lett avslørt som en digital zoom, som for fotografer alltid har vært ansett som fy-fy. Og det er det også her.