Island - mulighetenes øy

Følg et norsk reisefølge på jakt etter konkurransepudder på Island.

Sist oppdatert: 4. april 2016 kl 09.27
ISLAND: Artikkelforfatteren på plass i Island. Foto: Privat
ISLAND: Artikkelforfatteren på plass i Island. Foto: Privat

For tredje året på rad ble jeg invitert til Island for å dømme freeski-konkurransen under Iceland Winter Games denne våren. Etter to år med ustabilt vær var håpet om bedre tider sterkere enn noen gang. Tidligere har vi fått noen få glimt av hva denne øya har å by på, men ikke nok til å kunne by på de helt store opplevelsene. Derfor valgte de i år å legge denne festivalen noe senere en tidligere med et håp om mer stabilt vær. Nytt av året var at Icelandair og Visit North Iceland ville ha opp en norsk frikjørings-jente også. Valget var lett og jeg inviterte med meg Tone Jersin Ansnes som jeg har vært på tur med før og vet at kan levere når det trengs.

Se stort bildegalleri nederst i artikkelen.

Like før avreise ble dessverre Freeski konkurransen avlyst da AFP World Tour ble avgjort etter La Clusaz og ikke Whistler i slutten av april som vanlig. Uansett skulle vi på tur og målet vårt ble den første frikjøringskonkurransen gjennom tidene på Island før vi skulle videre på tur med båt for å oppleve noen av mulighetene Island har å by på.

Tirsdag kveld, kun timer før avreise hamret meldingene om tidenes pudder forhold inn! Klok av skade fra tidligere opphold hadde jeg plassert pudderskiene hjemme og pakket mer moderate frikjøringsski i baggen. Onsdag morgen, i siste liten, stilte en av mine samarbeidspartnere opp og monterte opp et par ski jeg kunne raske med meg på vei til flyplassen. NÅ skulle endelig Island levere og torsdag skulle det cruises pudder! Reisen til Island er av det enkle slaget. Hopp på flyet i Oslo og 2,5 timer senere lander du trygt på Keflavik 45 min utenfor Reykjavik. Vi skulle over til Akureyri som er på nordsiden så her kan man enten leie bil og kjøre de ca. 50 milene over eller reise inn til Reykjavik og ta et propell fly over øya. I år gjorde vi det siste og ankom Akureyri onsdag kveld. Nyhetene som der møtte oss var noe nedslående. Det hadde blåst og mye av pudderen hadde forlatt øya eller omdannet seg til hard vind pakket snø. Siden jeg har vært her før så var jeg fortsatt relativt optimistisk for været var i det minste meldt bra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Konkurranse Arena
Konkurranse Arena

KONKURRANSE: Her ble konkurransen kjørt.

Har du lest denne? Klart For Iceland Winter Games

Etter noen timer søvn våknet jeg til strålende sol og vindstille i Akureyri. Etter en kjapp frokost og litt kommunikasjon med gutta i Arctic Freeride ble bilen pakket og vi satte snuta mot Olufsfjordur. Vel framme skinte sola og Catten kom rullende over veien i det vi parkerte. Målet for dagen var å kjøre litt på ski og hjelpe de med å finne en egnet arena for tidenes første frikjøringskonkurranse her oppe. Vi var på samme sted i fjor, men da så vi omtrent like dårlig som om man skulle dyppe hodet ned i en melkekartong fra Tine Meierier. Det var vel omtrent det motsatte i år. En utsikt som ville ta pusten fra de fleste, vindstille og snødekte fjellsider! Med fjorder på to sider av fjellet ble man varm om hjertet bare av å stå på toppen og nyte utsikten. Turen ned kunne by på 4 forskjellige snøtyper, men i løpet av dagen så fant vi fram til en arena som ville egne seg for konkurranse og vi fikk kost oss på ski! Det var catskiing av det lukrative slaget. 1 cat, 3 kjørere og et helt fjell for oss selv! Det kunne jo ikke blitt en bedre start på de 9 dagene jeg skulle være her oppe.

Tilbake på hotellet møtte vi Tone og resten av gjengen som ankom torsdag ettermiddag. Håpene om fantastiske dager var høye og værmeldingen var på vår side de neste dagene. Dagens opplevelser ble flittig delt i sosiale medier og planene for de neste dagene ble lagt. Heldigvis hadde vi med oss rutinerte islandsfarere som vet at en plan sjelden holder. Her må det planlegges bredt og mulighetene må holdes åpne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Trafikkkaos
Trafikkkaos

TRAFIKK: Det er ikke bare-bare å komme seg til en islandsk fjellside. 

Sjekk denne: Håtveit flyr over Island

Fredag våknet vi til et litt annet vær enn meldt. Frokosten ble fortært og planene selvfølgelig endret. Vi skulle ta en tur i anlegget for så å eventuelt dra lengre ut i fjorden for å fly helikopter, gå tur, kjøre catskiing eller finne på noe annet gøy. Innen disse planene var spikret kom det på nytt kontra beskjed. Helikoptrene ville ikke lette i dag, heisen blåste bort og alt relatert til ski var det liten vits å tenke på. På nytt ble planene endret, en ekstra bil dukket opp fra intet og før vi viste ordet av det var vi på vei til Myvatn for å være turister.

Vi stoppet for å se på Godafoss før turen gikk videre til Dimmuborgir, og området hvor kontinentalplatene har glidd lengst fra hverandre. Så langt kom vi aldri... På vei til kontinentalplatene kjørte vi oss bom fast med en stor Toyota Land Cruiser. Og når den sitter fast ja da er det ikke bare å få den løs med en liten dytt. Fort ble det trafikk kaos med flere biler som kjørte seg fast og spadene ble flittig brukt til ingen nytte. Her sto vi! Fort skjønte vi at kontinentenes deling fikk være og overlevelse var viktigere. Ut av det blå dukket det som må være verdens største veiregistrerte bil seg. En amerikansk van med Arctic truck understell på størrelse med en hjullaster kom til unnsetning. Dette var ikke noe problem fikk vi høre.... Det motsatte viste seg å være fakta. Bilen vår sto like godt og tauet røyk to ganger før den lokale helten dro fram det ordentlige tauet. Det hjalp heller ikke stort før han henta fart og røska til. Endelig tilbake på veien dro vi til Myvaten sin egen "Blue lagoon" variant for et forfriskende bad. Det er faktisk ikke så ille med værdager på Island for her løses problemer og opplevelsene står i kø! Etter en bedre middag gikk vi til sengs tidlig for å gjøre oss klare for frikjøringskonkurranse på lørdag morgen.

Etter en tidlig frokost kom beskjeden om selvutløste skred, vind og dårlig sikt i konkurranse området. Det ble da en enkel avgjørelse om å avlyse dagens konkurranse. Siden folket her oppe er over snittet løsningsorienterte ble vi enige om å stole på værmeldingen for kommende dag og prøve på nytt søndag. Snøen her oppe stabiliserer seg fort og været skifter enda fortere.  Våre venner fra Visit Northern Iceland og Icelandair satte ting i sving og kom raskt opp med alternativer! Dessverre var været så dårlig over det området vi er i at ingen kunne tilby stort denne dagen. Det hele endte med en visitt på Islands første mikrobryggeri for å få dagen til å gå. Midt under denne visitten kom beskjeden om at det var sikt i Siglufjordur Fort gjorde vi oss ferdig og satte kursen mot denne lille fjorden hvor nordmennene kom og tømte for sild før de forlot den brakk. I dag er det en liten fiskelandsby med en fint hotell og et spennende ski senter. Vi rakk et par turer før heisen stengte og de verste abstinensene ble dekket. Her var det mye terreng og mange muligheter når været er bedre. Det hele ble avsluttet med å kjøre en renne fra skisenteret og ned mot fjorden i fin fin vårsnø.

Nok en dag var over og en sliten gjeng gikk til sengs for å få noen timer på øyet før et nytt forsøk på å gjennomføre frikjøringskonkurransen søndag.

Søndag morgen våknet jeg til et bilde fra catski operatøren fylt med sol og positive vibes! Etter en kjapp frokost satte vi oss i bilen og kjørte ut til Olufsfjordur. Vel framme var solen på vei inn i konkurranse området og islendingene var i full gang med forberedelsene. Tone, Thomas som var sikkerhets ansvarlig og jeg ble kjørt opp med hver vår scooter for å sjekke snøen og konkurranse arenaen. Det som møtte oss hadde vi ikke drømt om! Pudder på en solid base av snø som hadde satt seg veldig godt i løpet av natten! Det var vanskelig å stoppe å sjekke snøforholdene for her ville vi mest av alt kjøre på og nyte store svinger i stor fart. Vel nede var vi enige om at det var "GO-time" og de 37 deltagerne ble kjørt opp til bunnen av konkurranse arenaen for inspeksjon av face, løpermøte og litt hangout før vi skulle sette i gang! Konkurransen bar preg av lite rutine og den klassiske islandske attituden om alt ordner seg! Siden både Tone og jeg har kjørt utallige konkurranser og undertegnede selv arrangerer frikjøringskonkurranser tok vi litt styring og hjalp til så det skulle gå så smertefritt som mulig. Vel oppe på start var det  sol og store smil som preget utøverne, men også en spenning og nervøsitet hos utøverne som aldri tidligere hadde konkurrert i frikjøring. Først ut kjørte OleK og Tone som så satte seg i dommer bua. Vi var spente på nivået og hvor mange "løse kanoner" som sto igjen på toppen. Det hele startet med 3 stk i klassen kids hvor første man la lista og kjørte som en konge! Store kontrollerte svinger i et bratt og eksponert parti!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Godafoss
Godafoss

FANTASTISK: Fantastisk natur på Island.

Se også denne: Skier´s Journey # 3

Her var lista lagt og islendinger kan stå på ski! Jenteklassen som så tok over holdt på å blåse oss av stolen. Har de glemt å si at gutta har startet spurte vi hverandre midt i jenteklassen! Her gikk det fort, aggressivt og inn i ett bratt parti. Dessverre måtte frøkna nedpå, men vi skjønte at jentene mente alvor. Neste dame snakket norsk etter 3 år på NTG Geilo og hun kjørte som at skia var stjålet og hjelmen trang. Det var virkelig gøy å se disse jentene kjøre!

Når det var duket for gutta steg spenningen for her var det snakket om diverse hissige linjevalg så hva vi hadde i vente var vi noe usikre på. Steinene på Island er spisse og vi ville virkelig ikke ha noen fall over eller i klippe partiet for da kunne det blitt stygt. Men også gutta viste kontroll, flyt og aggressivitet! Vi så alt fra hårete linjer med varierende hell til crusing i fin snø!

Når alle deltagerne var vel nede kunne alle puste lettet ut og Islands første frikjøringskonkurranse var gjennomført på strålende vis! Her er det helt klart lagt et grunnlag for flere konkurranser i fremtiden og antallet deltagere vil nok uten tvil stige de neste årene! Vi satt igjen imponerte over det vi hadde sett og ikke minst stolte over å ha tatt del i ett av de beste arrangementene under Iceland Winter Games i løpet av de 3 årene det har eksistert.

Når poengene skulle telles opp viste det seg at Tone hadde tatt hjem seieren rett foran nesa på Kristina som hadde bodd i Norge!

I herre klassen tok Beba fra Sveits hjem seieren etter aggressiv kjøring med OleK like bak på en 2. plass.

En lang dag i solen ble avsluttet på hotellet før baggene pakkes for tur med båt i morgen tidlig på jakt etter renner og fine fjell langs kysten av Island!

Publisert 4. april 2016 kl 09.27
Sist oppdatert 4. april 2016 kl 09.27
annonse
Relaterte artikler
Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen