Idas nedsnødde turné fortsetter

Bronkitt stopper ikke Ida Elisabeth Nilsen i å lykkes i jakten på pudder. Nå er hun ferdig med Canada og på plass i Japan.

Sist oppdatert 19. februar 2018 kl 07.00
POWTURNÉ: Ida Elisabeth Nilsen fløy fra nedsnødde Japan til nedsnødde Canada for å bli enda mer nedsnødd.

Halla!!!

Sorry for dårlig update. Jeg skulle egentlig blogge et innlegg til fra Japan, men bronkitt kom og tok meg de siste dagene så jeg hadde nok med å komme meg over til Canada. Men her kommer et lite sammendrag av slutten på Japan og begynnelsen på Canada!

LES IDAS FØRSTE BLOGG HER!

Japansk tradisjon og karaoke

Vi tok buss 14. jan til Nozawa Onsen for og få med oss Fire Festival. Her booket vi en tur med en turistbuss for å se på snøapene. Herregud for noen søte dyr. De lekte rundt og badet i onsen, det er vert å ta turen om du er i området. På kvelden var det dags for Fire Festival. Jeg hadde lest litt om det før jeg dro, men hadde ikke drømt om at det var så crazy. Vi gikk litt rundt i byen før det hele startet, og da ble vi møtt av et tog med en mann i front som kom med ilden gjennom byen. Han var meget beruset på sake, og slengte rundt på en kjempestor fakkel. Han kom så nært oss at vi at vi måtte springe bakover for å ikke bli truffet! En veldig spesiell tradisjon men som var utrolig kult å oppleve. Etterpå ble det full fest, mye sake og trivelig selskap med en gjeng vi hadde blitt kjent med tidligere som også feiret en 30 års dag samme kveld. Vi havnet på karaoke, og her ble det mange sure toner og mye latter. En veldig morsom kveld!

Se masse bilder i galleriet under!

28217015_10155836808251999_977951221_o

Vel tilbake i Hakuba ble vi møtt med regn. FWT ble avlyst, men vi fikk med oss FWQ 4* og det var gøy å se på. En kompis kom på besøk fra Norge, han hadde maks uflaks. Masse forsinkelser på flyturen ned, mistet bagen og rakk ikke bussen til Hakuba. Han ble også møtt med tidenes dårligste værmelding, bare regn etterfulgt med klarvær og minusgrader. Det ble ingen smak på Japow for hans del, men vi fikk noen fine dager værmessig. I Hakuba er det mye alpine fjell, og tar du med deg fellene til toppen av Happo-One kan du gå derfra. Utrolig fin utsikt og du kan få mye god skikjøring.

Med mye dårlig vær ble det mye restauranter og onsen. Våre japanske venner tok oss med på en sushirestaurant som lå et stykke utenfor Hakuba. Her hadde de sushi-train, hvor man kunne bestille på en i-Pad, og så kom sushien med en Shinkansen til bordet. Veldig kul opplevelse, og jeg syns det var ekstra kult ettersom jeg hadde lært meg å like sushi et par dager før.

Planen var å ha de to siste dagene i Tokyo. Men etter Japow-tørke i en ukes tid, og med pudderalarm i vente droppet vi Tokyo. Det snødde helt vilt mye de siste dagene, men med mye vind ble det høy skredfare. Det var skredfare 4 og 5 over alt, og de stengte derfor toppheisene. Derfor ble det litt low angle pow, men veldig gøy uansett.

28207661_10155836807796999_771373442_o

Hade Japan, hei Canada

Dagen før avreise måtte jeg reise til legen for å sjekke hva som foregikk i lungene mine. Etter hvert run føltes det ut som jeg hadde kols. Det viste seg at jeg hadde fått bronkitt, og jeg fikk utdelt en temmelig sterk antibiotika. Men den fungerte bra, og jeg ble frisk da jeg kom til Canada.

Jeg hentet bobilen i Vancouver og kjørte rett til Squamish for å møte en gjeng fra Stellar Equipment. Her møtte jeg David Kantermo, Matti Notlind, Mattias Fredriksson og Jay Trusler. Vi kjørte tre dager i Whistler hvor det var ekstremt mye snø! Vi var med en guide som heter Joe Schwartz som viste oss rundt i Whistler Blackomb på et område som kalles Shooting Gallery. Her kjørte vi flere urørte laps om dagen, det var veldig kult. I Squamish bodde jeg og David hos Matti. Matti har blant annet bodd 28 år i Chamonix og har uendelig med historier å fortelle. Frokostene og middagene her var derfor ekstremt innholdsrike og morsomme. For en fyr!

28170113_10155836813411999_1999874704_o

Så kjørte vi til Revelstoke. Det var en lengre kjøretur enn jeg hadde trodd, men en veldig fin tur. Det ligger en slags ørken på veien, og flere fine innsjøer som var fine å se på. Første skidag her i området ble i Rogers Pass. Her kjørte vi noe som heter Hour Glass. Her var det ingen som hadde vært før oss, og det ble en dyp og veldig bra dag! Gleder meg til å utforske mer av Rogers Pass senere. Andre dag var vi i resorten, og lokale Izzy Lynch ble med oss og viste vei. Det lønner seg å henge på lokale, da finner man de beste spottene med en gang! Det var veldig gøy å se henne igjen, har ikke sett henne siden vi møttes i Narvik for to år siden.

Svenske Sofia Forsman var også med oss i Revelstoke. En utrolig kul dame som har bodd i Canada i 7 år. Sofia jobber som tailguide på K3 Catskiing like ved Revelstoke, og hun inviterte oss med dit siste dag. Her hadde de et sinnsykt kult område med burnt trees, noe som var utrolig kult! Har bare sett det på film før, så det var rått å få oppleve. En bra avslutning på en konge tur med Stellar!

28170987_10155836813601999_133091100_o

Kicking Horse

Etter en rolig hviledag i bobilen fikk jeg besøk av Dorthe fra Narvik som bor i Vancouver. Vi kjørte bobilen til Kicking Horse for å se på FWT. Her ble endelig konkurransen gjennomført, og de fikk også gjennomført Hakuba eventen. Mye bra kjøring, og kult å se det live. Vi fikk testet ut litt av anlegget i Kicking Horse. Veldig kult terreng med masse muligheter. Her møtte vi en gjeng med svensker, og vi hang oss på dem et par runder. Er skjeldent vi møter på nordmenn her egentlig, men det kryr av svensker!

Nå er vi tilbake i Revelstoke og nyter finværsdagene her. Planen er å dra videre til Nelson og Whitewater de neste dagene. Det blir kult å utforske BC enda mer!

Publisert 19. februar 2018 kl 07.00
Sist oppdatert 19. februar 2018 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)