PÅ RYGGEN: Toppturski bør være lette å bære på ryggen når du skal opp ei bratt renne. Og bra å kjøre med når du skal ned den samme renna. Foto: Sverre Hjørnevik

UTSTYR: Slik velger du toppturski

KJØPSGUIDE: Hvor lette skal de være, og hvor mye kjøreegenskaper er du klar for å ofre? Få tipsene før du kjøper ski!
Merke: Diverse

Toppturski er rett og slett frikjøringsski som er konstruert på måter som gjør dem lettere enn vanlige frikjøringsski. Innenfor begrepet toppturski fins alt fra ultralette, smale og korte racingski til skikkelig brede – men relativt lette- pudderplanker.

Husk å også lese denne! Slik velger du frikjøringsski

Vekt i seg selv er nesten alltid en fordel i upreparerte nedoverbakker, det samme er selvsagt bredde på skiene og god og jevn fleks. God fleks skapes sjelden med de aller letteste materialene, og ofte gir fleksen i de letteste toppturmodellene en «sprø» følelse. Tre som kjernemateriale gir vanligvis de beste egenskapene i ski, men de letteste modellene har gjerne andre og lettere materialer som hoveddel i konstruksjonen.

Fri Flyt har nylig testet en rekke toppturbindinger. Testen finner du her.

Også lengde vil naturlig nok innvirke på vekta, men det er ikke den eneste gode grunnen til å velge litt kortere toppturski: Jo kortere skiene er, jo lettere er de å baute (vende i bratt terreng) med.

Merk også at vekt ikke er den eneste faktoren som teller i hvor tungt det er å gå oppover. Også arealet på det som skaper friksjon (fellene) påvirker. Jo større areal skiene dine har, jo mer motstand på vei opp. Jo bredere skiene er, jo vanskeligere er det å gå oppover i skrått terreng på fast føre.

Flere kjøpsguider finner du her!

Merk at bindingene og støvlene bør stå i stil med skiene. Det gir lite mening å velge de letteste bindingene/ støvlene til de tyngste og bredeste skiene- og motsatt.

Toppturski kan enklest deles inn i fire kategorier, fra lettest til tyngst.

Fri Flyt tester masse toppturski hver vinter. Klikk her for nettversjonen av skitesten, hvor du kan søke i alle kategorier –også toppturski.

Hvordan ta best mulig vare på toppturutstyret ditt? Klikk her for svaret!

En av fjellvettreglene sier at du skal lytte til erfarne fjellfolk. Her finner du proffenes toppturtips. 

Kom deg på camp! Her er vårens toppturcamper

Ultralette racingski

  • Ca. 65 mm. midtbredde.

Her finner du de kostbare spesialskiene som brukes i randoneekonkurranser. Skal du kjappest mulig opp og trives når underlaget er fast og startnummeret er på brystet, da er dette ski for deg. Ekstremt lette materialer, smal midtbredde, korte lengder, svært lite eller ingen rocker eller taper og lite areal gjør skiene veldig lette og desto mer krevende i nedoverbakkene. Vekta ligger rundt 700 gram –som langrennsski- i lengder rundt 165 centimeter i denne klassen.

Med slike ski flyr du til topps, men du må ofre både kjøreegenskaper –særlig på mykt føre- og penger.

Raceski er riktig for deg som:

  • Vil komme først til topps.
  • Syns treninga på vei opp, og antallet høydemeter, er viktigere enn å kjøre store svinger i pudder på vei ned.

Styr unna slike ski hvis du:

  • Mener nedturen er oppturen uansett.

Eksempler:

Dynafit DNA

Skitrab Gara Aero WC

Dynastar Pierra Menta Race Carbon

Les også denne! Slik blir du klar for toppturen

Lette randoski:

  • Ca. 85 mm. midtbredde

Her finner du skiene for deg som vil gjøre unna motbakkene i en fei, og gjerne noen tusen høydemeter i slengen –eller sikter mot de virkelig høye fjellene, gjerne utenfor Norge. Denne skikategorien er fortsatt svært lett i vekt, men med litt bredere og mer «moderne» form enn konkurranseskiene. Både rocker og taper kan du finne i denne kategorien.

Kjøreegenskapene vil derfor være atskillig bedre på alle typer føre enn race-skiene, men fortsatt langt unna ordinære frikjøringsski. Typisk vekt i denne skikategorien er mellom 1100 og 1700 gram per ski.

Dette er skiene for deg hvis du:

  • Foretrekker å gå lange og mange turer.
  • Trives når det går oppover.
  • Setter antallet høydemeter minst like høyt som kvaliteten på nedkjøringa.

Styr unna slike ski hvis du:

  • Mener nedturen er den eneste oppturen.
  • Bare kjører pudder.
  • Gjerne går kortere turer i skogen når det snør –for å dundre ned i stor fart.

Eksempler:

Dynafit Cho Oyo

K2 Wayback 82

Movement Black Apple

Vil du ikke ha toppturstøvler? Slik velger du alpinstøvler

ALLSIDIGE: Toppturski bør være greie å drasse med seg til topps, og fungere på de fleste typer føre når du skal ned igjen. Foto: Tore Meirik

Middels lette randoski

  • Ca. 100 mm. midtbredde.

Prioriterer du gode opplevelser i nedoverkjøringene, og gjerne drasser på litt mer vekt til topps for å få en bedre opplevelse på vei ned, da kan dette være toppturskiklassen for deg. Her kan du forvente gode kjøreegenskaper, særlig fra de bredeste i klassen, selv om vekta fortsatt bør ligge godt under to kilo per ski. Samtidig er det et betydelig sprang fra de letteste skiene og opp til denne klassen –både på vei opp og på vei ned. 

I tillegg til økt bredde og vekt, er også rocker, taper og mindre spenn gjeldende her. Dette er en veldig allsidig skiklasse, og skiene fungerer både til lange og tunge toppturer (opp til og over 1500 høydemeter) og til kortere turer i dyp pudder. Men kompisen på lettere ski vil nok gå fra deg på vei opp, og han med de bredeste pudderplankene vil kunne kjøre fortere enn deg i puddersnøen. Følg med på formen på skiene, for her kan du finne ski med mer moderne form, altså rocker, taper, spenn og bredde, men også ski med mer «gammeldags» form. Førstnevnte vil egne seg best til frikjøring og pudder.

Dette er skiene for deg som:

  • Vil beherske alle typer føre på topptur -med nedkjøringa som hovedmål.
  • Vil gå både lange og korte toppturer hele vinteren.

Styr unna slike ski hvis du:

  • Vil komme før alle andre til topps.
  • Kun kjører korte turer i midjedyp løssnø.

Eksempler:

Kastle TX97

Black Crows Camox Freebird

G3 Boundary

Pudderplanker –av den lette sorten:

  • Midtbredde fra 110 mm. og oppover

Pudder, pudder, pudder, helst på steder det ikke er skiheis. Å komme til selve toppen av fjellet er mindre viktig, her er det nedoverbakke-opplevelsen som teller. Ski som veier over to kilo er helt greit, fordi du som kjøper sånne ski aksepterer glatt at de er tunge –for da blir det mest moro på vei ned. Du syns også det er helt greit at skiene kan glippe når du går oppover i skrått terreng på fast føre.

Oppturen blir tyngre med ski i denne kategorien, og lange toppturer (over 1000 høydemeter) kan fort føles som et slit. Men er det mykt føre og du har ambisjoner om å dra på skikkelig på vei ned, da er det kanskje verdt det likevel?

Dette er skiene for deg som:

  • Går opp kun for nedkjøringas del.
  • Kun går topptur når føret er bra (mykt).
  • Syns skikjøring er best når det går fort ned.

Styr unna disse skiene hvis du:

  • Vil gå lange toppturer og mange høydemeter.
  • Syns toppen er et viktigere mål enn nedkjøringa.
  • Syns skikjøring er like gøy på sløsj som på skavlete og fast/ hard snø.

Eksempler:

Salomon MTN Lab

Moonlight Skis Powder

Völkl BMT 122

Motta nyheter, tips og guider fra friflyt.no

Annonse
 
 
VIS KOMMENTARFELT
Annonse
Annonse