Denne uken fikk Flåmsbanen og Vatnahalsen på nytt oppmerksomhet etter at lokfører Halldis Folkedal i Vy observerte skispor i togskinnene på vei inn til det ikoniske toppturhotellet.
Også i fjor fikk kryssing av togsporet mediedekning da en skiløper krysset sporet foran toget.
Men Petter Andresen ved Vatnahalsen sier de som er på topptur og randonee i området sjeldent har behov for kryssing, og er klar på hvordan det skal gjøres når det trengs.
– Det er en viktig sak, men kanskje en sak som har blitt hauset litt opp. Særlig med tanke på våre topptur-gjester. Det er få ganger vi har behov for å krysse Flåmsbanen. Vi gjør det alltid der det er planovergang.

TOPPTUR: Vatnahalsen kan kun nås med tog, og byr på fantastiske toppturmuligheter. Foto: Øyvind Waitz
– Tipper Flåmsbanen er den verste
Det var Sogn Avis som denne uken skrev om skisporet i skinnene.
– Jeg vil faktisk tippe at Flåmsbanen er den verste togstrekningen i landet når det gjelder ferdsel i sporet. De sier de vet når toget går, men plutselig er det et arbeidstog som skal av gårde. Det går mange tog som ikke står i ruta, sier Folkedal til lokalavisa.
Andresen, som i år har skrevet skifører for Vatnahalsen, sier kryssingen sjeldent skjer av toppturfolk.
– Det er viktig å krysse der det er ment å krysse, og jeg forstår selvfølgelig at som togfører blir du bekymra når du ser spor i skinnegangen. Men jeg er litt usikker på hvor relevant det er. Flåmsbanen som går såpass sakte, og som du har god oversikt over. Ikke at det ikke er viktig, men det har fått mye oppmerksomhet. Vi er klare på at gjestene våre skal unngå det, og må de så må de gjøre det på merkede steder, sier Andresen.

PRIMUS MOTOR: Petter Andresen er primus motor for toppturisme ved Vatnahalsen. Foto: Audun Holmøy Røhrt
Han er klar på at folk på ski aldri skal krysse Bergensbanen. Dersom du må krysse Bergensbanen, skal du gå ned til Myrdal fjellstove og krysse banen i tunnelen som er der.
Ellers skjer kryssingen av Flåmsbanen ved overgangen som er ved Vatnahalsen, og overgangen ved Myrdal stasjon.
Andresen referer til fjorårets sak om en skikjører som krysser sporet ved Myrdal stasjon, som fikk nasjonal oppmerksomhet fra Twitter-kontoen Lokførartvillingane.
– Skiløperen krysser ved Myrdal stasjon der bildet er tatt. Egentlig skal du gå litt lenger vest på perrongen, men på vinteren er det ofte snødd igjen. Det er ganske vanlig å krysse omtrent der han krysser, og du kommer ikke utenom det.

TERRENG: Vatnahalsen byr på mange fine toppturmuligheter. Foto: Øyvind Waitz
Lite spørsmål fra gjester
Det kan også være kryssing ved Reinunga, men det skjer sjeldent av toppturfolk.
– Der er det sjeldent vi har behov for å krysse toget. Det er mer hyttefolk der. Vi går ofte til Reinungavatnet og krysser egentlig ikke toget.
– Får dere mye spørsmål fra gjestene?
– Veldig lite. Det er ikke så relevant for oss. Det utgjør knapt nok volum det vi representerer kontra sykkelturistene. Det gjelder også det samme på Myrdal stasjon. Alle som leier på Myrdal og skal sykle Rallarvegen må krysse sporet. Det er to kjente punkter man krysser. Det er bomløse overganger, men det er slik det er lagt opp. Det utgjør et lite problem for gjestene vi har som er på topptur.