Baksafjellet ligger innerst i Myrdalen og er det fjellet med flest bratte linjer i regionen. Når føret er rett er dette et fantastisk brattkjøringsfjell med linjer i flere himmelretninger – alle med utgang i majestetiske Baksabotn.
Myrdalen og Baksabotn. Dette er området for deg som søker mer brattkjøring.
KAST
KAST 2 – Utfordrende
FAKTA
Hovedområde: Sogn
Underområde: Vatnahalsen
Toppunkt: 1636
Høydemeter: 750
Kilometer:
Faremomenter: Skred
Himmelretning: N
Bratteste punkt: 35 grader (kun på oppturen, er brattere nedkjøringsalternativer)
Startsted: Myrdal
Tid opp/ned: 3-4 timer
Beste sesong: Februar-mai
Det er lett å besikte alle linjene fra Baksabotn, og alle utgangene rene.
Oversiktskart er nederst i turbeskrivelsen.
3.1 Opptur
Fra Myrdal stasjon går man rett sørover opp Myrdalen. Husk å gå gjennom undergangstunnellen ved bebyggelsen og ikke over sporene. I enden av Myrdalen ligger Baksabotn. Herifra går man rett vest opp på et lite platå hvor man dreier sørover og opp ryggen mot Baksafjellet.
«Nordøst`n er en fin flanke på 200 høydemeter. Kan være litt vanskelig å komme inn i, men oversiktelig og fin. For å komme inn kan det være greit å komme inn fra nord og skli inn under skavlen. Ren utgang.
Høydemeter: 200 Terrengklasse: 3 Bratthet: 40 grader Faremoment: Skred, skavlbrudd, fall og utgliding
3.3 «Søkket»
«Søkket» starter i skaret mellom 1593 og toppen av Baksafjellet. Slakt rullende inngang, og 300 høydemeter med relativt bratt, men forutsigbar kjøring.
Høydemeter: 300 Terrengklasse: 3 Bratthet: ca. 45 grader Faremoment: Skred, fall
3.4 «Styggbratta»
Den nordvestvendte siden i midten av bollen er noe av det bratteste man kan kjøre på Vatnahalsen. Linja går fra toppunktet på Baksafjellet og i rett fallinje ned i Baksabotn. For å komme inn kan det være greit å kjøre rundt toppen sør for toppunktet og inn i fallretningen.
Høydemeter: 400 Terrengklasse: 3 Bratthet: 50 grader Faremomenter: Skred og fall
3.5 «Jakten på kjærligheten»
«Jakten på kjærligheten» er den vestvendte siden på Baksafjellet. Siden krever mye snø, og det er ofte helt nødvendig å ha en klar formening om hvordan man skal navigere ned siden.