Lanserer elektriske ski: – Jeg endte bare opp i heiskøer
Elektriske skateboard, E-foils og elsykkel er allerede godt etablert i markedet. Nå forsøker to selskaper å gjøre elektriske ski til virkelighet, men noen vil at de helst forblir fantasi.
Snart kan folk suse forbi deg i fjellheimen på Elski. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Ikke sjelden ser man et boosted board ulende gjennom Oslo by. Ofte kan man også skimte et elektrisk surfebrett i solnedgangen på Sørenga. Uavhenig av hva du tenker om det, er de eksempler på hvordan det elektriske iler seg mot ekstremsport. For elektrifisering skjer, enten vi vil det eller ikke.
Og nå, med det som best beskrives som en blanding mellom snøscooter og ski, kan det se ut som at skisporten står for tur i den elektriske revolusjonen. Amerikanske Frigid Dynamics har lansert en beltedrevet ski, The Vipera, som skal gjøre flatmark til lekeplass for skikjørere.
Se video av skiene in action lenger ned
Stiv pris for belteski
– Vipera-konseptet kom fra en skitur jeg gjorde for nesten tre år siden. Det var en veldig lang kjøretur dit, det var rush, og bakkene var stappfulle. Jeg endte bare opp i heiskøer, og det var ikke en opplevelse som var verdt tiden vi brukte på reise, og pengene vi brukte på heiskort, sier grunnlegger Gurnoor Sooch på selskapets YouTube-kanal.
Det ga han ideen til e-skiene, som for øyeblikket kun kan forhåndsbestilles. Rekkevidden er på 16 km, og den har en maksfart på 30 km/t, hevder selskapet. Den bratteste stigningen den håndterer er 15% stigning, og vekten på batteri og beltesystem, som kan tas av skiene, ligger på 10 kg.
Og prisen? Skiene kommer uten bindinger, og ligger på 2999 dollar. Det er omtrent 30 000 kroner med dagens dollarkurs. Til sammenligning kan det gi deg et komplett toppturkit med svært habile ski.
Slik så det ut da Frigid Dynamics testet skiene i praksis.
– Please no
E-skimo lanserte sin egen vri på elski-konseptet i fjor. Med felle-belter, som gir en slags «boost» idet man tråkker seg oppover bakkene, hevder selskapet at skiene gjør deg 80 prosent raskere opp fjellet med 30 prosent mindre muskelkraft enn med vanlige toppturski.
Hvorvidt dette er et kjærkomment tillegg til fjellheimen, er det ikke alle som er overbevist om. I en YouTube-video som viser skiene i praksis, hagler kritikken i kommentarfeltet.
– Please no. Du trenger ikke å elektrifisere alt og gjøre alt enklere. Hvis du ikke vil gå på topptur, ta en skiheis, lyder den mest likte kommentaren.
Andre bekymrer seg for at skiene kan gjøre at folk kommer seg ut i terreng de ikke er rustet til å håndtere. Noen trekker frem at mye av gleden i topptur finner man på turen opp, og at man tar bort den når man får belter til å gjøre den for deg.
Samtidig ser noen det nye konseptet i et positivt lys. Enkelte mener det kan åpne for at flere kan dra på topptur.
– Jeg synes det er en briljant idé som kan hjelpe de med nedsatt mobilitet å fortsette å holde tempoet til venner, skriver en annen i kommentarfeltet.
Elektrisk revolusjon?
Vipera-skiene, E-skimos og andre elski er for øyeblikket langt ifra like etablert som elsykkelen. For øyeblikket er de bare konsepter, forbeholdt forhåndsbestillinger. Likevel viser de at elektrifiseringen også forsøker sin entre inn i skisporten.
Om den vil slå gjennom vil kun tiden vise, og spørsmålet om det bør skje er opp til debatt.
Men en mann på 70 år vil neppe suse forbi deg på vidda med splitter nye elski i nærmeste fremtid. Likevel er tanken langt mindre fjern i dag enn den var for kort tid siden.
Som en del av den yngre garden i Fri Flyts arsenal, er Sebastian en fjellvant skikjører som helst tilbringer dagene sine i Nordens perletopper eller i Lofotens vertikale vegger. Han brenner for Fri Flyts kjerneaktiviteter, og tar gjerne imot tips om alt som rører seg i snø, luft, vann og vegg.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.