Dermed kan du, jeg og alle andre kjøpe en del av SGN, noe som etter all sannsynlighet blir enklere nå når Stortinget snart innfører skattemessige fordeler for enkeltpersoner som investerer i gründerselskaper.
– Hittil har vi brukt mye ressurser på å bygge norsk distribusjon, men vi vil øke volumet ytterligere gjennom en internasjonalisering. Derfor tyr vi til crowdfunding, og her kommer lovendringen godt med, sier daglig leder i SGN, Erling Grøstad.
Krever volum
Etter flere år med røde tall i regnskapet, sist med et underskudd på 430 000 kroner i 2016, kan folkefinanseiring gjennom eksterne investorer bli avgjørende for det norske skimerket, som produseres i Åre i Sverige.
– Som så mange andre nyetablerte selskaper i vekst har også SGN skis bak seg noen år med røde tall i regnskapet. Siden oppstarten i 2012 har SGN vært i kontinuerlig vekst. Vi har brukt mye midler på produktutvikling. Samtidig er det tydelig at man i den type skiproduksjon vi driver er nødt til å komme opp på et visst volum for å oppnå stordriftsfordeler og bedre marginer. Å få inn frisk kapital i SGN vil gi oss muligheten til å bygge grunnlaget for hurtigere vekst som videre vil være gunstig for marginene, sier Grøstad.
– Attraktiv pakke
Potensielle investorer lokkes med en nokså innholdsrik tilværelse som medeier i skimerket.
– Vi tilbyr investoren en utvidet pakke. Gjennom en investering får en tilgang til produkttesting, aktiviteter og rabatter. Skattefradrag på 24% på toppen bidrar nå til at incentivet for denne typen investering burde være sterkt, sier medeier og gründer Tore Frimanslund.
SIKTER MOT UTLANDET: En av ambisjonene hvis SGN får inn mer midler er markeder utenfor Norge. Alpene først, så Amerika. Foto: Bård Basberg
Håper å gå i null
Daglig leder Erling Grøstad håper SGN får balanse i regnskapet neste vinter. Det vil åpne for satsing mot utlandet etter hvert, blant annet med flere nye modeller på papiret.
– Hvilken praktisk betydning får det å få inn mer penger?
– Det vil i hovedsak påvirke hvor hardt vi bredt vi kan satse mot innsalget for 18/19 sesongen. Neste sesong er i stor grad allerede satt. Vi fikk en god økning i antallet ski på forhåndsordre fra butikker, og bestillingen fra fabrikken er satt. Vi har dermed klare rammer for kommende sesong å forholde oss til. Blir det en god start på vinteren vil vi gå i null i 2017. Får vi inn nok ny kapital vil vi kunne øke markedsføringsbudsjettet betydelig. Vi vil ansette en dedikert selger som vil gi tettere oppfølging av eksisterende og nye kunder. Bedre oppfølging gjennom vintersesongen fører til økt forhåndsordre til kommende sesong. Dette vil også frigjøre kapasitet til å kunne reise ut til nye markeder og bygge nettverk og relasjoner til innsalget for 2018 og 2019. Vi har nye modeller på trappene som vil være med på å posisjonere oss godt mot eksisterende og nye markeder, sier Grøstad.
– Ikke vokse for fort
– Men hva blir konsekvensene hvis dere ikke får inn frisk kapital til SGN?
– Skulle vi mot formodning ikke klare å hente inn så mye penger som vi ønsker vil vi ønsker vil dette påvirke hvor fort vi har kapasitet til å vokse inn mot kommende sesonger. Vi skal vokse fort, men ikke fortere enn at vi har mulighet til å følge opp eksisterende kunder godt. Dermed vil vi i en slik situasjon være nødt til å omprioritere hvor stort innsats vi retter inn mot nye markeder.
Satser mot utlandet
Med investorhjelp skal SGN satse på å selge skiene i Alpene, og etter hver over Atlanteren. Jo fortere pengene kommer inn, jo fortere sikter de på utlandet.
– Målet er at vi innen få år skal selge en betydelig andel av varene våre utenfor Norges grenser. Samtidig skal vi fortsette å ta andeler fra de store internasjonale aktørene på hjemmebane. Både i forkant og etterkant av vintersportsmessen ISPO vil vi være aktivt til stede i utvalgte butikker i relevante markeder i Europa for å bygge nettverk og relasjoner. Neste prioritet etter alpelandene vil være Nord-Amerika. Skulle folkefinansieringen bli en stor suksess vil vi kunne fremskynde tidsperspektivet på denne satsningen.