BRATT SKIKJØRING: Her er utstyret du trenger for å stå på ski som dette. Foto: Martin Innerdal Dalen
Lesetid: 4 minutter
Noen ganger må man forsere bratt og krevende terreng for å nå den fineste skikjøringa. Andre ganger foregår den fineste skikjøringa i det bratte og krevende terrenget.
Vanlig toppturutstyr er en selvsagt del av brattkjøringsutstyret, men i tillegg kreves en del spesialgreier.
Bratt skikjøring foregår sjelden i pudder og sjelden i kjempefart. Dermed kan du unne deg ganske små ski uten at det går ut over skigleden – heller motsatt; godt kantgrep er kjekt å ha i femti grader helling. Bonus med små ski er at oppturen blir lettere og det blir mindre skummelt å gå med skiene på ryggen i bratt terreng. Dette er et av mange gode valg hvor skikonstruksjonen er solid, men skia lett fordi den er liten.
Dette er egentlig en langrennshanske, men nokså tynt lærmateriale kombinert med Gore-Tex membran gjør dette til en super toppturhanske for teknisk terreng hvor du trenger god kontakt med både snø, stein, isøks og tau. Men på kalde dager bør du ha med et ekstra varmt par i tillegg.
Teleskopfunksjon er kjekt når du først skal gå en lang motbakke. Så er langt håndtak uten masse dikkedarer på kjekt når det blir så bratt at du må holde staven opp ned som sikring i snøen. Og til slutt er det bra med stor trinse når snøen blir dyp. Dette er med andre ord en temmelig kjekk stav for bratt skikjøring.
Ny og ultralett klatresele med avtakbar padding. Dermed kan du få litt mer komfort på turer med litt mer henging i selen, eller velge bort litt komfort og få ei sele som knapt nok veier noe eller tar plass i sekken. Fly har to utstyrsløkker og lårløkkene kan klipses av.
Hvorfor? Jo, fordi det er litt romstort å drasse på en hel dorull. En av disse tar like lite plass som en sjokolade, og koster og veier nesten ingenting. Men bruksverdien når papiret trengs på et litt bratt og kronglete sted overgår selv de dyreste skiene med god margin.
20 gram per pakke
20 kroner for 10-pakning
spar.no
Oakley Clifden
Oakley-Clifden
Solbriller er obligatorisk på enhver topptur. Noen foretrekker store briller som også funker som goggles, andre vil ha klassiske 70-talls brebriller og noen vil ha den trendy mellomtingen – som denne modellen fra Oakley. Kommer i flere fargekombinasjoner og glasstyper.
Når nettene blir lange og kulda setter inn (eller egentlig dagene blir korte) kan hodelykta i sekken redde livet ditt. Særlig hvis klokka går for fort i teknisk terreng eller du må signalisere til redningsmannskaper. Denne tar knapt nok plass i sekken, men kan være nesten like viktig som dopapir.
Bratt skikjøring er en kombinasjon av vinterklatring og vanlig topptur. Derfor er det kjekt med hjelm som er godkjent for både klatring og skikjøring. De fins i stadig flere varianter – blant annet denne nyheter fra franske Julbo. God lufting og avtagbare øreputer sørger for komfort i både januar og mai.
Stegjern må du ha på vei opp ei bratt renne. Da er det kjekt at de veier lite, tar lite plass i sekken, er lette å ta av og på og tåler årevis med juling. En nesten umulig kombinasjon, men italienske Camp er temmelig nær med denne modellen. Laget i aluminium, med de mest utsatte piggene i Sandvik-stål.
Ny modell fra Chamonix-baserte Blue Ice. Øksa kommer i to versjoner; med hammer eller tverrblad (avbildet), og har form og materialer som tillater nokså hard bruk i teknisk terreng uten at vekta blir voldsom. Kommer i 49 centimeter lengde.
315 gram
1 699 kroner
blueice.com
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.