På en stolheis i Vangslia i Oppdal sitter Erlend Sande med et par frikjøringsski som han snart skal teste på nyfallen snø fra natten før.
– Frikjøringsskia skal jo være bra i pudder og variert offpistkjøring og på litt hardere forhold, hvis du skal innom bakken. En ski du kan kjøre på hele vinteren hvis du er en skikkelig offpist-entusiast, sier ansvarlig redaktør i Fri Flyt Erlend Sande.
Han føler seg hjemme i denne type skikjøring. I over 20 år har Sande testet ski for Fri Flyt, og langt flere år holdt på med ski i ulike former og disipliner.
![VANGSLIA: Erlend Sande på testtur i Oppdal. Foto: Tore Meirik VANGSLIA: Erlend Sande på testtur i Oppdal. Foto: Tore Meirik](https://www.datocms-assets.com/55942/1670510035-erlend-sande-skitest-7.jpg?q=70&auto=format&w=1080&fit=crop&crop=faces,focalpoint&iptc=allow&h=771&fp-x=0.35&fp-y=0.52)
Med avreise fra Oslo, har test-teamet til Sande og skitestsjef Henning Reinton dratt til Oppdal. Det er nemlig her værmelding har lovet mest snø, slik at de kan få kjørt skiene i forholdene de er laget for.
– Hva er forskjellen på en god og dårlig frikjøringsski? spør Sande sin kollega Reinton. Reinton har litt problemer med å stå stille i de fantastiske snøforholdene du kan se i filmen øverst i saken.
– Det som er viktig for meg er at den flyter godt i løssnøen. At den lar seg føre godt i løssnøen - svinger forutsigbart - at du kan sladde den akkurat når du vil.
– Hvis du kommer et sted det er oppkjørt og dumpete - at den har kjøtt eller kraft i seg til å holde imot. Du må jo holde imot med låra og, men du må kunne stole på skia hvis det blir litt rufsete, sier Reinton.
Det blir jo også litt kjøring i bakken, så det blir også litt runder der for å kjenne at de fungerer bra til allsidig bruk, sier Sande før han slipper seg ned i en av de preparerte løypene i Vangslia.