– Du skal kunne stole på skia hvis det blir litt rufsete

For en frikjører er målet stort sett det samme: å finne den ubeskrivelig gode følelsen av å flyte på snø.

Sist oppdatert: 8. desember 2022 kl 15.52
Lesetid: 2 minutter

På en stolheis i Vangslia i Oppdal sitter Erlend Sande med et par frikjøringsski som han snart skal teste på nyfallen snø fra natten før. 

– Frikjøringsskia skal jo være bra i pudder og variert offpistkjøring og på litt hardere forhold, hvis du skal innom bakken. En ski du kan kjøre på hele vinteren hvis du er en skikkelig offpist-entusiast, sier ansvarlig redaktør i Fri Flyt Erlend Sande. 

Han føler seg hjemme i denne type skikjøring. I over 20 år har Sande testet ski for Fri Flyt, og langt flere år holdt på med ski i ulike former og disipliner. 

VANGSLIA: Erlend Sande på testtur i Oppdal. Foto: Tore Meirik
VANGSLIA: Erlend Sande på testtur i Oppdal. Foto: Tore Meirik

Med avreise fra Oslo, har test-teamet til Sande og skitestsjef Henning Reinton dratt til Oppdal. Det er nemlig her værmelding har lovet mest snø, slik at de kan få kjørt skiene i forholdene de er laget for. 

– Hva er forskjellen på en god og dårlig frikjøringsski? spør Sande sin kollega Reinton. Reinton har litt problemer med å stå stille i de fantastiske snøforholdene du kan se i filmen øverst i saken.

– Det som er viktig for meg er at den flyter godt i løssnøen. At den lar seg føre godt i løssnøen - svinger forutsigbart - at du kan sladde den akkurat når du vil. 

– Hvis du kommer et sted det er oppkjørt og dumpete - at den har kjøtt eller kraft i seg til å holde imot. Du må jo holde imot med låra og, men du må kunne stole på skia hvis det blir litt rufsete, sier Reinton.

Det blir jo også litt kjøring i bakken, så det blir også litt runder der for å kjenne at de fungerer bra til allsidig bruk, sier Sande før han slipper seg ned i en av de preparerte løypene i Vangslia. 

Her finner du alle skitestene til Fri Flyt

Publisert 8. desember 2022 kl 15.02
Sist oppdatert 8. desember 2022 kl 15.52
 

Relaterte artikler

Høgruta i jotunheimen. Bilde: Hans Kristian Krogh-Hanssen
6 tabber du ikke vil gjøre

Dette glemmer vi til sesongstarten

STORM 3100: Lav vekt i forhold til lysstyrke, robust aluminiumskonstruksjon og modulbasert oppbygging der batteri, linse, kabler og deksel kan byttes ved behov. Lykthodet er kompatibelt med GoPro-fester, og batteriet kan også brukes til å lade andre enheter.
Guide til multilykter

8 gode hodelykter til topptur

mann til fjells med ski på sekken
Testet: Rab Khroma 30

Test av Rab Khroma 30

jente som kjører i bratt terreng på ski
Testet: Osprey Soelden 32

Test av Osprey Soelden 32

blå sekk i snøen
Forgjengeren ble slaktet

Testet: Helly Hansen Odin AT 40

oransje sekk i snøen
Testet: Exped Couloir 40

Test av Exped Couloir 40

mann på skitur med hvit ryggsekk
Ny og bra fra Evoc

Test av Evoc Summit 30

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Jakten på den perfekte frikjøringsskia | FRIFLYT.NO