I en t-krok-heis i Oppdal, står Fri Flyts Erlend Sande og Tore Meirik og filmer seg selv mens de slår av en prat om alpinstøvler, eller slalåmsko som de også kaller det.
Begge har årelang erfaring med testing av skiutstyr, og siden Tore bor i fjellet, er det kort vei til utekontoret hjemme i Oppdal.

Støvlene er det mest personlige utstyret skikjørere har, og riktige alpinstøvler gjør deg ikke bare til en mye bedre skikjører, men de er også avgjørende for komfort, varme, kraftoverføring og kontakt med underlag og ski.
– Hva synes du er viktig med alpinsko eller slalåmsko, som vi sa før i tida, spør Erlend kollegaen i t-kroken.
– Etter ha prøvd mye forskjellig, forsåvidt også toppturstøvler, så er min oppfatning at presisjon er viktigere enn fleks for at støvlene skal være gode å kjøre med. At de er presise, slik at du føler at alt du gjør flyttes over i skiene. Det har jeg sansen for, svarer Tore.
Et fellestrekk blant støvlene som er testet er at alle unntatt én har fire spenner, og et såkalt overlappsskall. Tidligere har det vært flere varianter i testene, men de fleste ser nå ut til å være enige om at fire spenner funker best. Dette foretrekkes dessuten av world cup-kjørere, samtidig som at det også gir best stramming for vanlige alpinister i bakken.

Alle støvlene som er testet har dessuten såkalt Grip-walk-belegg i sålen i gummi, slik at man ikke går rett på den harde plasten. Det øker friksjonen i sålen og gjør at støvlene blir mindre glatte gå på.
Noen av alpinstøvlene har dessuten gåmodus. Det gjør at overskallet frigjøres fra underskallet og gir støvlene et gåutslag. Noe som ikke bare er veldig komfortabelt på afterski, men også helt nødvendig om du ønsker å bruke støvlene til toppturer.
– Har du erfaring med brede contra smale lester* på støvler? spør Sande kollegaen.
– Ja, jeg har alltid trodd at jeg har hatt veldig brei fot, for jeg fikk vond her og der. Men samtidig har de beste skoene jeg har kjørt ofte hatt 99 millimeter lest. Men det er summen av mye. Det er noe med volumet i skoene og, i forhold hvordan de passer og hvor presise de blir. Så jeg tror ikke man skal se seg blind på lestbredden, fortsetter Tore.
*Lestbredden på alpinstøvler indikerer bredden på støvelen. Racingstøvler for alpint er smale og har gjerne under 100 millimeters bredde. Mer komfortable støvler har ofte over 100 millimeter.