Twintip-ski kan grovt sett deles i to kategorier, de som er spesialisert mot triks, hopp og rails i parken (evt. gata) og mer allsidige ski for frikjøring og løssnø.
Nye tester av parkski for sesongen 2022/ 23: K2 sin nye og oppdaterte Poacher er solid - Tom Wallisch sin nye promodell fra Line er temmelig kompromissløs, og det samme kan du si om parkskia fra det nye, svenske merket 1000 skis. Atomic har et fint alternativ i Bent 90 og man skal aldri se bort fra Armadas Henrik Harlaut promodell Edollo, som er oppdatert denne sesongen.
Parkski er relativt smale ski med tupp i begge ender –beregnet på triksing på hopp, rails, bokser og alle andre elementer du finner i terrengparken eller i gatene i byen.
Disse skiene kan også fungere greit til svinger på preppa underlag, i alle fall om du ikke har kjørt i stykker stålkantene på rails. Moderne skikjørere med ambisjoner om å gjøre triks i parken finner skiene sine i denne kategorien. Parkskiene gjør det mulig å både kjøre og ta av baklengs, og relativt beskjeden bredde og lengde gjør det lett å spinne med slike ski.
Sist Fri Flyt testet rene parkski var det Line Honey Badger ble kåret til testvinner.
De siste årene har vi testet modeller som har rundt 100 millimeter midtbredde. Disse har ikke de samme spissegenskapene for avanserte triks på hopp, men de fungerer bedre i løssnø i tillegg til parken og i preparerte bakker.
Der er det blant annet testet to ulike utgaver av Line Vision, med 98 millimeter midtbredde og 108 millimeter midtbredde. Den bredeste varianten beskrives som lettkjørte og lekne, morsomme å svinge, med ok flyt i pudder og myk snø.
Völkl Revolt er en hel serie med ski i denne sjangeren, og vi har blant annet testet en modell med midtbredde på 104 millimeter.
K2 Reckoner er en relativt myk ski i omtrent samme klasse breddemessig. Den er fin om du har bakgrunn fra parkski og vil ha noe mer allsidig.
Movement Fly Two er hakket bredere, med en veldig lett konstruksjon, slik at den blir et godt valg for lekne frikjørere.
Parkski har ofte har nokså stiv fleks, som kan gjøre det lettere å «poppe» (satse) og gi mer stabilitet ved landinger på store hopp, men dette kan gå ut over lekenhet og evne til å gjøre butters («smøre» skiene utover i forbindelse med sats).
Noen modeller har både rocker og taper, både i og ikke i kombinasjon, for å gi skiene bedre egenskaper på butters, og for å gjøre det lettere å sette i gang rotasjon.
Parkski med stiv fleks har ofte gode kjøreegenskaper på preparert underlag, på grunn av tradisjonelt innsving. Dette blir riktignok ofte fort ødelagt av kjøring på rails og bokser, som herjer med stålkantene.
Flere produsenter har prøvd seg på spesialstålkanter eller felt midt under skiene som skal tåle railkjøring, uten at noen har funnet en måte som fungerer uten å gå ut over kjøreegenskapene i alt for stor grad.
Jo kortere skiene er, jo lettere er de å få med seg rundt i lufta, og jo mindre stabile vil de bli. Jibbere på høyt nivå velger vanligvis ski som når dem omtrent til nesen.
Nedenfor ser du test av flere skimodeller.