Fredag ettermiddag ble det kjent at det er planlagt en større hytteutbygging på det populære frikjøringsområdet Kjelhovda i Hemsedal. Området beskrives som en lavterskel frikjøringstilbud, særlig brukt av familier.
Skistar og destinasjonssjef i Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen er derimot ikke negativt til utbyggingen, som han mener er uproblematisk for skianlegget.
– Dette er planer som lokale grunneiere har. Det er ikke nye planer, disse har vært jobbet med i mange år. Kjelhovda er ikke regulert til alpintformål, det ligger utenfor alpinanlegget. Vi fra skisenteret sin side har ingen innvendinger til at grunneierne får utviklet område, sier Smith-Erichsen til Fri Flyt.
Andreas Smith-Erichsen er nylig ansatt som destinasjonssjef i Hemsedal, en jobb han også tidligere har hatt. I mellomtiden har han blant annet jobbet på Geilo og som selvstendig konsulent.

OMRÅDE: Det er i dette området hyttene skal bygges. Foto: Puls arkitekter
Han sier dette ikke påvirke skianleggets utvikling på noen måte.
– Vi er opptatt av skikjøringen, men det er en gang sånn at det vil være utviklingen rundt skisenteret. Det er et område som vi fra vår side som er fornuftig og støtter bygder og grunneierne. Det er et område vi finner det naturlig å utvikle for dette. Det vil ikke være til hinder for videre utvikling av skisenteret.
Skistar engasjerte seg i saken da Totteskogen ble truet av utbygging. Den gang var de klar på at de ville redde frikjøringsmulighetene i området. De hadde da en rekke innvendinger mot utbyggingsplanene, men er altså nå positive til planene i Kjelhovda.
Han sier grunneierne er de som har avgitt mest grunn til skisenteret oppgjennom årene.
– Det er alpinvennlige grunneiere, og som skisenteret og dets bruker er veldig avhengige av, og som vi samarbeider godt med. Dette er «good guys». De har bidratt mye til å sørge for at alpinanlegget har kunnet utvikle seg. Dette er ikke kyniske utbyggere, dette er forsiktige gutter som vil utvikle Kjelhovda.
Planene er nå til behandling i kommunen, før den skal tas opp politisk i løpet av november. Flere er kritiske til utbyggingen, særlig fordi den er over 1000 meter over havet, og ved skoggrensa. Deler av utbyggingen er også inntil skisenteret sin eiendom.
I frikjøringsområdet er det mulig å enten kjøre inn til Tinden-heisen igjen, men flere velger også å kjøre videre ned med Kjeltjerne. Det er altså dette området som trues av utbyggingen.