Tror Totteskogen overlever

Torkel Karoliussen tror politikerne i Hemsedal vil avvise planene som betyr kroken på døra for frikjøring i Totteskogen.

Sist oppdatert 23. august 2019 kl 07.00
OPTIMIST: Torkel Karoliussen er Totteskog-entusiast, og han tror politikerne i Hemsedal vil avvise alle planer som innebærer ødeleggelse av frikjøringsområdet Totteskogen. Foto: Privat
OPTIMIST: Torkel Karoliussen er Totteskog-entusiast, og han tror politikerne i Hemsedal vil avvise alle planer som innebærer ødeleggelse av frikjøringsområdet Totteskogen. Foto: Privat

Store penger er involvert i den foreslåtte utbyggingen under Totteskogen i Hemsedal, men Karoliussen tror hensynet til frikjøringsmulighetene i området danker ut utbyggerne denne gangen.

– Ja, i dette tilfellet tror jeg lokalpolitikerne innser at de bak utbyggingsforslaget har dratt strikken for langt. Flere politikere har signalisert støtte til oss, så jeg er optimist, sier Karoliussen til Fri Flyt.

Les også: Skistar vil redde Totteskogen

Karoliussen, som opprinnelig er fra Tromsø, er en levende legende i det norske firkjøringsmiljøet, og han har bodd i Hemsedal i snart åtte år. Han er en av initiativtagerne bak facebookgruppa Ikke ødelegg Totteskogen og underskriftskampanjen, som nærmer seg 1400 signaturer.

– Jeg tror vi har mer enn nok underskrifter nå. Hensikten med kampanjen var å vise hvor mange som berører, og det har vi klart, sier han.

Årsaken til at frikjøringsterrenget i Totteskogen ødelegges er at utbyggingen av leiligheter medfører krav om skredsikring i bratthengene over, i form av skredgjerder. Ifølge planen til utbyggeren Totten utvikling skal skimulighetene bli bedre – noe Torkel Karoliussen fnyser av.

– Å ødelegge skiterreng for å bygge leiligheter som skal selges til folk som vil være i Hemsedal nettopp på grunn av skiterrenget, hvor dum går det an å bli? Og i forhold til påstanden om at skijøringen skal bli bedre, det er bullshit. De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Krav om skredsikring utløses av at utbygger vil maksimere antall boenheter på området. Heiser og løyper har ingenting med foreslått skredsikring i Totteskogen å gjøre.

Les også: Hemsedal-sjefen Martin Letzters skireise til Grønland

TOTTESKOGEN: ...er et av Hemsedals - og Norges - lettest tilgjengelige frikjøringsområder. Arkivfoto: Kalle Hägglund
TOTTESKOGEN: ...er et av Hemsedals - og Norges - lettest tilgjengelige frikjøringsområder. Arkivfoto: Kalle Hägglund
Publisert 23. august 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 23. august 2019 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
APPELSINPAUSE: Are Tallaksrud og Torkel Karoliussen rakk fem turer på 700 høydemeter i løpet av dagen. Foto: Are Tallaksrud
Mens lavlandet tiner, finner Torkel og Are godsakene

Pudder i Hemsedal: – Det var en 10/10 dag

TERRENGFELLE: I det heisnære offpisteområdet Djeveldalen i Hemsedal har det på to år skjedd to dødsulykker. Dette bildet er tatt etter skredene som krevde ett liv nyttårsaften 2022. Foto: Markus Landrø/NVE
Dødsulykken i Hemsedal

Derfor skiltes ikke Djeveldalen

6-SETER: Første åpningsdag for Lodge Express-heisen i Hemsedal er fredag 15. desember. Foto: Skistar
Åpning av den nye 6-seteren

– Flyten blir bedre

POWSURF I SOLHEISEN: Torkel Karoliussen koser seg med nysnø i Hemsedal. Foto: Are Tallaksrud
14 centimeter nysnø

Powsurf i Solheisen

annonse
SKOGSKLASSIKER: Gummiskogen i Hemsedal er sannsynligvis Norges mest kjørte frikjøringstur. Skisenteret i Hemsedal rydder i skogen for å gjøre den åpnere, og lettere å bedrive redningsaksjoner i. Bonusen er at kjøringa blir enda bedre. Arkivfoto: Kalle Hägglund
23 heisbaserte klassikere

Offpisteguide til Hemsedal

HURRA: Usedvanlig gode snøforhold Hemsedal i disse dager. Foto: Kalle Hägglund
Stemningsrapport fra Hemsedal

Elleville pudderforhold

UTSETTER: Det snør i Hemsedal, men anlegget i Hallingdal klarte ikke å holde snøproduksjonen i gang inn mot helgen og må derfor utsette den planlagte sesongstarten. Foto: Hemsedal
Brems i snøproduksjonen

Utsetter sesongstarten i Hemsedal

Hemsedal bygger ny seksseters stolheis

– Dette handler om mer enn kapasitet

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen