– Jeg har dedikert de siste årene mine til frikjøring og toppturer, sier 22 år gamle Storli, som før den virtuelle konkurransen var et relativt ubeskrevet blad.
Da NM (nordisk mesterskap) i frikjøring i Riksgränsen i Sverige ble avlyst, valgte arrangøren å flytte konkurransen til nettet. I samme stil som Real X Games, skulle altså deltakerne sende inn en edit med sine beste klipp.
Der knuste Norge samtlige konkurrenter. Lars Storli tok førsteplassen, mens Einar Frønum kom på tredjeplass – rett bak Cody Bramwell. Hedvig Wessel har vunnet konkurransen en rekke ganger, mens herrene har slitt med å hevde seg i konkurransen tidligere.
– Det er jo sykt kult å vinne NM! Det å konkurrer mot store frigjøringsprofiler som Reine Barkered og vinne over dem føles ganske heftig ut. For meg så er dette bare starten på eventyret, jeg har masse mer å komme med.
– Hvor er editen fra?
– Editen er fra litt overalt, blant annet Sogndal, Romsdalen, Hurrungane og Alpene. Det eneste jeg har gjort er å stå på ski og kose meg, mens det er Paul Norheim som fortjener all skryt for redigeringen, noe han utrolig nok bare brukte en snau time på å sette sammen, sier Storli om sin egen edit.
– Hva er du mest fornøyd med i editen?
– Det er vanskelig å velge hva jeg er mest fornøyd med, men det må nok bli pudderfest dagene vi fikk i Romsdalen i mai, eller storfjellskjøringen i Hurrungane i april.
Storli er selv inspirert av kjørere som Tof Henry og Jérémie Heitz, og har fått mye av skigleden i Alpene.
– Jeg vokste opp med å stå mye på ski i Hemsedal og Alpene med familien. Etter å fått smaken på storfjellskjøring og afterski i Alpene bestemte jeg meg for å gjøre en sesong der, og endte opp med å gjøre min første sesong i Chamonix. Chamonix åpnet en ny verden. Jeg skjønte fort at den råeste skikjøringen får man ved å kombinere skimountaineering og frikjøring.
– Hva tenker du om fremtiden?
– Vi får se hva fremtiden venter. Jeg kommer nok til å dukke opp i noen frigjøringskonkurranser i Norge de neste årene, men det er for å ha det gøy. Mine mål strekker seg mer mot brattkjøring og ski ekspedisjoner i Pakistan og Himalaya, enn å kvalifisere meg til FWT.