Lett og feminint fra Völkl

STÆSJ 2016: Völkl frir til lettvektsentusiastene og jentene neste vinter.

Sist oppdatert: 21. januar 2015 kl 10.20
NESTE VINTERS VÖLKL: Fra venstre: Lettvekterne VTA 88 Lite og VTA 88, og de noe tyngre og mer kjøreorienterte  100 Eight, 100 Eight Pink og 90 Eight.
NESTE VINTERS VÖLKL: Fra venstre: Lettvekterne VTA 88 Lite og VTA 88, og de noe tyngre og mer kjøreorienterte 100 Eight, 100 Eight Pink og 90 Eight.

Det tyske skimerker –som har for vane å gjøre det godt i Fri Flyts skitester- har sluppet to av nyhetene sine foran vinteren 2015/16. Her fins både superlette og nokså lette ski.

– Siden dette er lette ski med mer innsving enn vi har på andre, kombinert med rocker og taper, ser vi for oss at dette er ski som appellerer til veldig mange. Både freeride og kombi til topptur, samt telemark, sier Erlend Dannatt fra Vökl-importør Tendenzer. 

Den ene nyheten er lettvektsserien VTA88. Dette er smale (88 millimeter på midten) og lette toppturski, hvor altså lav vekt er prioritert. Serien byr på to modeller, som begge har samme mål, men vekt og kjernemateriale er forskjellig. Begge modellene har også rocker foran.

Völkl sier selv dette om skiene: In short: a lighter ascent, a more thrilling descent.

…som kan tolkes på flere måter når man snakker om skienes vekt. 

VTA 88 LITE

VTA-88-light
VTA-88-light
  • Mål: 127-88-106

  • Lengder (innsvingradius i parentes): 160 (16,3 m.), 170 (18,9 meter) og 180 (21,6 meter)

  • Vekt per ski i lengde 170: 1020 gram

VTA 88

VTA-88
VTA-88
  • Mål: 127-88-106

  • Lengder (innsvingradius i parentes): 160 (16,3 m.), 170 !18,9 meter) og 180 (21,6 meter)

  • Vekt per ski i lengde 170: 1230 gram 

Völkl lanserer også egne skifeller som skal passe ekstra godt med skiene i VTA-serien.

Men tyskerne satser også på tyngre ski med nedoveregenskapene høyere prioritert, og lanserer tre nye modeller med 3D-systemet vi kjenner fra V-Werks. Dette er ski som markedsføres som gode allroundski med rocker foran og bak, taper, og lav vekt. 3d-systemet skal holde vekta midt på skien, gjøre den letere langs kantene, og dermed øke stabiliteten. Den bredeste modellen kommer i egen utgave for jenter og heter Pink –altså engelsk for rosa. Alle modellene er for øvrig noe bredere enn tallet antyder. 

100 EIGHT

100Eight
100Eight
  • Mål: 141-108-124

  • Lengder (innsvingradie i parentes): 173 cm. (19,7 m.), 181 cm. (22 m.) og 189 cm. (24,5 m.)

  • Vekt i 181 cm.: 1900 gram

100 EIGHT PINK

100-Eight-Pink
100-Eight-Pink
  • Mål: 141-108-124

  • Lengder: 157 cm. (14,6 m.), 165 cm. (16,7 m.) og 173 (19,7 m.)

  • vekt i 165 cm.: 1690 gram

90 EIGHT

90Eight
90Eight
  • Mål: 133-98-116

  • Lengder: 163 cm. (15,9 m.), 170 cm. (17,9 m.), 177 cm. (20,1 m.) og 184 (22,3 m.)

  • Vekt i 177 cm.: 1720 gram

Mer av neste sesongs utstyr finner du her!

Publisert 21. januar 2015 kl 10.20
Sist oppdatert 21. januar 2015 kl 10.20
annonse

Relaterte artikler

Hedvig Wessel feirer at hun er blitt verdensmester i frikjøring
– Dette er bare begynnelsen

– Dette er bare begynnelsen

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

annonse
jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Høkkers Freeride
Se bilder og resultater fra Høkkers Freeride

Høkkers: – Rekordpåmelding

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen