Kraftig produksjonsvekst for Moonlight - må hente fem millioner i fersk kapital

Moonlight skis må mer enn tredoble produksjonen av ski. Skal de klare det, må de både ansette flere og få inn fersk kapital.

Sist oppdatert 23. februar 2017 kl 10.49
VOKSER: Moonlight må produsere så mye utstyr at 25 prosent av selskapet nå er til salgs. Foto: Bjarte Hollevik
VOKSER: Moonlight må produsere så mye utstyr at 25 prosent av selskapet nå er til salgs. Foto: Bjarte Hollevik

– Vi har rett og slett fått inn så mange kontrakter at vi er nødt til å se etter ny kapital og nye eiere for å kunne finanisere salgene, sier Bjarte Hollevik, eier og grunnlegger av lykt- og skiprodusenten Moonlight.

Flere av de norske skimerkene fikk en opptur under den årlige sportsmessen ISPO i Tyskland. For Moonlight ble messen et vendepunkt. Med flere kontrakter må blant annet den nordnorske skiprodusenten øke produksjonen fra 200 til 700 par ski på et år. De har også fått salgsvekst i både bindinger og lykter, som de tidligere har satset tungt på.

– Det er en veldig stor økning for oss.

Moonlight har spesialisert seg på lett toppturutstyr og telemarkbindinger.

– Vi hadde en avtale på forhånd, og den distributøren viste seg å være veldig seriøst og fantastisk å jobbe med. I tillegg kom det flere kontrakter med andre aktører.

Hollevik sier til Fri Flyt at han hadde kalkulert med at hodelyktene skulle selges i Norge, men at han ikke så for seg en så stor vekst i produksjonen av de andre produktene så raskt. Det betyr at han nå ansetter 2,5 person - og selger 25 prosent av selskapet han nå eier 91 prosent av.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Norske-skimerker-ut-i-verden_ordinary_1200
Norske-skimerker-ut-i-verden_ordinary_1200

PÅ IPSO: Her er Moonlight sammen med andre, norske produsenter: Jens-Martin Johnsrud (t.v. Stereo), Sverre Berg Enitch (Stereo), Asbjørn Eggebø Næss (SGN), Bjarte Hollevik (Moonlight), Julian Giacomelli (Moonlight) og Kristian Aagaard (Moonlight). Foto: Erlend Sande

Målet er å få inn fem millioner kroner i fersk kapital. Til nå har det kommet inn 3,3 millioner - den største investoren er inne med 1,5 millioner kroner, og den minste med 50.000 kroner. Så langt er det nær familie og venner som har investert i selskapet.

Hollevik sier de er åpne på at alle som vil, kan bidra.

– Vi er et selskapet som lager ting til folket, og sier ja til alle som vil støtte oppom selskapet. Målet er fem millioner kroner, men får vi inn mer er det selvsagt bare bra. Det gjør bare at selskapet blir sikrer.

Etterspørselen etter ski kommer hovedsakelig fra Alpene, og også fra noen andre land. 

– Det har ligget i kortene lenge at vi skal få plass en avtale med lyktene i Norge, men nå kom plutselig alt veldig kjapt. Det gjør at vi får kapitalbehovet med en gang. 

I 2015 omsatte Moonlight Mountain Gear AS for rundt tre millioner kroner, og endte med et resultat rett over 300.000 kroner i minus.

Publisert 23. februar 2017 kl 10.49
Sist oppdatert 23. februar 2017 kl 10.49
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen