Vi har testet High Trail - skifeller uten lim

Vi har gått 2300 høydemeter på High Trails limfrie feller og konkludert at lim ikke er et must.

Sist oppdatert: 30. januar 2015 kl 10.15
PÅ TUR: Like før fellene skal av og nedkjøringa kan begynne. Selv om begge bakfestene var løse på mesteparten av oppturen, sitter fellene godt på skiene. Foto: Tore Meirik
PÅ TUR: Like før fellene skal av og nedkjøringa kan begynne. Selv om begge bakfestene var løse på mesteparten av oppturen, sitter fellene godt på skiene. Foto: Tore Meirik

Selv om limet er fraværende, så er likevel undersiden på High Trails limfrie feller i aller høyeste grad «klissete». Undersiden er belagt med et silikonmateriale produsenten kaller evotec, som skal fungere på samme måte som masse sugekopper under fellene. Ifølge High Trail er fordelen at fellene blir mye lettere å ha med og gjøre, og problemet med at limet slites og blir dårligere skal være fjernet. Tilpassingen gjør man selv, og til denne litt kinkige prosessen avslører vi noen knep som gjør det hele noen hakk lettere.

TMM_7767
TMM_7767

FULL PAKKE: Når du kjøper fellene får du med oppbevaringspose og utstyr for tilpassing til skiene. Foto: Tore Meirik 

Men først litt om praktisk bruk: Vi har gått totalt 2300 høydemeter med testparet, og ikke opplevd merkbar slitasje, verken på over- eller undersiden av fellene. Selv uten lim sitter de godt på skiene, og festeegenskapene til skisålene endres ikke i løpet av turen eller i løpet av testperioden. Dette imponerer.

Fellene har helt ok gli, og festet i motbakkene er helt ålreit. Fellene er prøvd på både kald og myk vintersnø.

På toppen er de en drøm å håndtere. De er lette å klistre sammen for lagring, de fester seg ikke til klær og sekk, er lette å dra av og på, og man slipper at fellene blir fulle av lyng og grus hvis du mister dem i bakken der det ikke er snø. Limløsheten kommer første og fremst til sin rett når man håndterer fellene før og etter oppoverbakkene. Også festet foran imponerer, det er enkelt men solid laget, og lett å bruke med hansker på.

Men vi har også lagt merke til at skiene får –høyst midlertidig- dårlig gli etter å ha hatt på fellene. Verken testeren eller importøren vet hva dette skyldes, men det lar seg relativt enkelt løse ved å gnukke skiene noen ganger mot snøen før man kjører. Bakfestet er –i motsetning til framfestet- langt dårligere konstruert. Den lille plasthempa faller av ustanselig, og er heller ikke særlig enkel å håndtere med hansker på. Heldigvis fungerer undersiden på fellene så bra at dette ikke var noe stort problem i praktisk bruk.

TMM_8453
TMM_8453

BRA OG MINDRE BRA: Framfestet imponerer med smart design og enkel bruk. Bakfestet (til høyre) sitter derimot ikke særlig bra.

Vekt varierer etter modell, men 120-bredden vi testet veide 624 gram etter tilpassing (begge fellene). Prisen i skrivende stund er rimelige 925 kroner. De bredere modellene er litt dyrere.

Litt om tilpassing:

Å tilpasse fellene krever litt arbeid, men det er ikke voldsomt vanskelig, i hvert fall hvis du syns det er greit at fellene ikke ser 110% symmetriske ut. Det er sterkt anbefalt å se filmen under mens du gjør jobben, for det er ikke så lett å følge instruksjonsheftet som medfølger.

  • Se gjennom hele filmen (under) før du begynner

  • Finn fram det du trenger før du begynner: sprittusj, saks, stjerneskrujern

  • Det er ikke så lett å finne kontrast-sprittusjfarge til svarte feller (og svart skisåle og svarte sidevegger i undertegnedes tilfelle), men det er ikke så farlig, for du kan finjustere etterpå, og konsekvensene av litt unøyaktighet er først og fremst kosmetiske

  • Hvis du får tak i en G3 fellekniv, så fungerer den bedre enn den medfølgende tapetkniven

Publisert 30. januar 2015 kl 10.15
Sist oppdatert 30. januar 2015 kl 10.15
annonse

Relaterte artikler

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen