Stor og asymmetrisk nyhet fra K2

2018-STÆSJ: K2 satser videre på fjorårets asymmetriske modell Marksman, og lanserer en enda større versjon med dedikert høyre- og venstreski.

Sist oppdatert: 23. januar 2017 kl 12.40
ASYMMETRISKE: K2s største nyhet for neste vinter er det store og asymmetriske frikjøringsskia Catamaran (over). Ellers er K2s Pinnacle-serie og Lines Sick Day ski (til venstre) oppdatert.
ASYMMETRISKE: K2s største nyhet for neste vinter er det store og asymmetriske frikjøringsskia Catamaran (over). Ellers er K2s Pinnacle-serie og Lines Sick Day ski (til venstre) oppdatert.

Akkurat som 4frnt går K2 ned på antall promodeller, noe som betyr at frontfigurene Sean Pettit (fyren med Pettitor-skia) og Pep Fujas (fyren med Fujative-skia) kjører på den asymmetriske og nye skia Catamaran denne vinteren. Skia erstatter Pettitor.

– Catamaran er 120 millimeter under foten, og har asymmetriske tupper og tails. Skia skjærer i djupsnøen som varmt smør og er meget leken, men er kjøreretta enn forgjengeren Marksman som kom i fjor. Med Marksman, som har vært en populær modell i vinter, serverer K2 nå et tospann med den asymmetriske ski, sier Espen Sollien fra K2- og Line-importør Madshus.

F17_K2_Catamaran_flat
F17_K2_Catamaran_flat

CATAMARAN: K2 nye frikjøringsski måler 147-120-141, kommer i lengdene 177, 184, 191 centimeter, og er asymmetriske.

K2s velkjente Pinnacle-serie går videre, men har fått en liten oppgradering i form av litt mer kjøtt på beinet. Ifølge K2 har de fått bedre kjøreegenskaper og litt høyere vekt. Ny juniorutgave kommer også på plass.

– Pinnacle-skiene er laget i samme form, men med litt kraftigere konstruksjon. Vekta er økt med noen gram, men dette gjør skiene bare bedre som et allsidig verktøy til all-mountain frikjøring. Rockerprofilen er også justert bittelitt i forhold til forgjengerne, som gir noe mer stabilitet og kantgrep, sier Sollien.

F17_K2_PINNACLE-105_flat
F17_K2_PINNACLE-105_flat

LETT GJENKJENNELIG: Klassisk K2-utseende på Pinnacle 105.

Også parkskiene til K2 får en aldri så liten ansiktsløftning, og de får noen interessante sjåfører. Johanne Killi kjører på nye Missconduct, som er en oppdatert med litt mykere utgave av parkskia Sight. Begge har fått litt mindre innsving, litt karbon rundt trekjernen, og noen flere millimeter under foten.  K2 har kapra OL-vinner Joss Christensen fra Fischer, og amerikaneren er altså å se på Sight denne sesongen.

Madshus importerer også Line – samme eier som K2 – og Line har oppgradert Sick Day-serien. De lanserte en rekke nye modeller i fjor, og nøyer seg med oppgraderinger av eksisterende ski til neste vinter.

– Sick Day-serien er helt nytt på Line for neste vinter, pluss en ny parkski for jenter; Honey Bee er en jenteutgave av Honey Badger, som har vist seg å være et monster av en ski, sier Sollien.

F17_Honey_Bee_flat
F17_Honey_Bee_flat

NY PARKSKI FOR JENTER: Nå kommer jenteversjonen av Honey Badger – skia som vant parktesten i Fri Flyt denne sesongen.

 

De tre modellene i Sick Day-serien kommer med målene 140-114-126, 137-104-121 og 131-94-117. Alle heter det samme som midtbredden, og den største skia (114) skal ifølge K2-importøren være litt mer allsidige enn før.

– Den har noe mer tradisjonell stabilitet og er mer kjøreretta enn Sick Day har vært, men fortsatt med mye lekenhet og allsidighet. Typisk ski som vil fungere til mange føreforhold for de som skal ha ei frikjøringsski som vil være optimal uansett, og ikke trenger å slite vettet av seg for å svinge den. De to smalere versjonene er det vi i Norge kaller allroundski, med rett over og under 100 millimeter midtbredde. Mer innsving i framskiene gjør de mer svingvillige på fastere underlag, og faktisk etter undertegnedes mening noe av de morsomste skiene i den kategorien. Vekta er heller ikke avskrekkende i forhold til å benytte disse en del på toppturer, sier Sollien.

Se alle nyhetene fra K2 og Line i galleriet under!

Publisert 23. januar 2017 kl 12.40
Sist oppdatert 23. januar 2017 kl 12.40
annonse
Relaterte artikler
annonse
mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

skibinding på blå ski
Test av Skitrab TR1 toppturbinding

Den beste tech-kjørebindingen?

mann på vinterfjellet
Test av Mammut Haldigrat HS selebukse

Myk og lett, men kunne vært rimeligere

to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen