Sportskjeden Gresvig er konkurs

Selskapet bak sportsbutikkene Intersport og G-Max/G-Sport er begjært konkurs.

Sist oppdatert: 3. februar 2020 kl 10.41
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
Lesetid: 2 minutter

Mandag begjærte styret i Gresvig Retail Group AS selskapet konkurs etter flere år med negative resultater. Det ble kjent i en pressemelding mandag formiddag.

Kostnadene og forpliktelsene knyttet til konsernets drift blir samlet sett ikke ansett å være bærekraftige, ifølge Gresvig. Selskapet har de siste årene vært gjennom en rekke endringer, og i fjor ble det kjent at G-Sport og G-max skulle omprofileres til Intersport. Nå er de altså begjært konkurs.

–  Vi har også ryddet kraftig i varelageret og styrket samspillet mellom netthandel og fysiske butikker. Samtidig har vi en situasjon hvor dagens butikkstruktur og tilhørende kostnader ikke lar seg håndtere. Det blir som å øse en båt med et altfor stort hull i skroget. Jeg er lei for usikkerheten dette skaper for våre ansatte, men jeg mener vi har lagt et godt grunnlag som jeg håper en eventuell ny eier vil være interessert i å bygge videre på, sier administrerende direktør Lars Kristian Lindberg.

Selskapet har totalt 95 egeneide butikker og over 2200 ansatte. I fjor oppnådde selskapet en omsetning på 3,2 milliarder kroner. De har altså nå stor tro på at de vil finne en ny eier til selskapet.

–  Vi har god dialog med banken, som har uttrykt vilje til å bidra til drift i en fase slik at bostyrer kan få kartlagt mulige interessenter og vurdert grunnlag for videre drift.

Det er hotell- og reiselivsinvestoren Olav Nils Sunde som sammen med familie har eid 100 prosent av Gresvig. Han sier de ikke kan tilføre selskapet ytterligere penger nå.

– Bare de siste tre årene har vi tilført mer enn én milliard kroner. Vi kan imidlertid ikke forsvare å tilføre selskapet ytterligere ressurser uten en grunnleggende endring i konsernets samlede kostnader. Dagens kostnadsnivå er rett og slett ikke tilpasset markedsforholdene, sier Sunde, som også er styreleder, i en pressemelding.

I tillegg til sportsbutikkene har Gresvig også vært norsk importør av deler av Head. 

Publisert 3. februar 2020 kl 10.41
Sist oppdatert 3. februar 2020 kl 10.41
 

Relaterte artikler

STORM 3100: Lav vekt i forhold til lysstyrke, robust aluminiumskonstruksjon og modulbasert oppbygging der batteri, linse, kabler og deksel kan byttes ved behov. Lykthodet er kompatibelt med GoPro-fester, og batteriet kan også brukes til å lade andre enheter.
Guide til multilykter

8 gode hodelykter til topptur

mann til fjells med ski på sekken
Testet: Rab Khroma 30

Test av Rab Khroma 30

jente som kjører i bratt terreng på ski
Testet: Osprey Soelden 32

Test av Osprey Soelden 32

blå sekk i snøen
Forgjengeren ble slaktet

Testet: Helly Hansen Odin AT 40

oransje sekk i snøen
Testet: Exped Couloir 40

Test av Exped Couloir 40

mann på skitur med hvit ryggsekk
Ny og bra fra Evoc

Test av Evoc Summit 30

mann med brun sekk og ryggen til
Bra sekk med dårlig hjelmfeste

Test: Arva Explorer 30

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen