Sportskjeden Gresvig er konkurs

Selskapet bak sportsbutikkene Intersport og G-Max/G-Sport er begjært konkurs.

Sist oppdatert: 3. februar 2020 kl 10.41
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
Lesetid: 2 minutter

Mandag begjærte styret i Gresvig Retail Group AS selskapet konkurs etter flere år med negative resultater. Det ble kjent i en pressemelding mandag formiddag.

Kostnadene og forpliktelsene knyttet til konsernets drift blir samlet sett ikke ansett å være bærekraftige, ifølge Gresvig. Selskapet har de siste årene vært gjennom en rekke endringer, og i fjor ble det kjent at G-Sport og G-max skulle omprofileres til Intersport. Nå er de altså begjært konkurs.

–  Vi har også ryddet kraftig i varelageret og styrket samspillet mellom netthandel og fysiske butikker. Samtidig har vi en situasjon hvor dagens butikkstruktur og tilhørende kostnader ikke lar seg håndtere. Det blir som å øse en båt med et altfor stort hull i skroget. Jeg er lei for usikkerheten dette skaper for våre ansatte, men jeg mener vi har lagt et godt grunnlag som jeg håper en eventuell ny eier vil være interessert i å bygge videre på, sier administrerende direktør Lars Kristian Lindberg.

Selskapet har totalt 95 egeneide butikker og over 2200 ansatte. I fjor oppnådde selskapet en omsetning på 3,2 milliarder kroner. De har altså nå stor tro på at de vil finne en ny eier til selskapet.

–  Vi har god dialog med banken, som har uttrykt vilje til å bidra til drift i en fase slik at bostyrer kan få kartlagt mulige interessenter og vurdert grunnlag for videre drift.

Det er hotell- og reiselivsinvestoren Olav Nils Sunde som sammen med familie har eid 100 prosent av Gresvig. Han sier de ikke kan tilføre selskapet ytterligere penger nå.

– Bare de siste tre årene har vi tilført mer enn én milliard kroner. Vi kan imidlertid ikke forsvare å tilføre selskapet ytterligere ressurser uten en grunnleggende endring i konsernets samlede kostnader. Dagens kostnadsnivå er rett og slett ikke tilpasset markedsforholdene, sier Sunde, som også er styreleder, i en pressemelding.

I tillegg til sportsbutikkene har Gresvig også vært norsk importør av deler av Head. 

Publisert 3. februar 2020 kl 10.41
Sist oppdatert 3. februar 2020 kl 10.41
 

Relaterte artikler

Få skistøvlene til å sitte godt

Spenner du i riktig rekkefølge?

skredsøker
Ny skredsøker som er enkel å bruke

Test av BCA Tracker S

skredsøker i hanskekledt hånd
Rimelig og oppdatert Barryvox

Test Mammut Barryvox 2

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

skistøvler
Test av skisko-snakkisen Phaenom

Phaenom FS 01 120

SLALÅMSTØVEL
Salomon Alpha Boa 130

Salomon Alpha Boa 130

 
grønn alpinstøvel
Test av Armada AR One 130 MV

Armada AR One 130 MV

mann på skitur i fjellet med ryggen til kamera
Test av Klättermusen Kåre 30L

Test av Klättermusen Kåre topptursekk

rød og svart telemarkstøvel
Scarpa TX Pro

Scarpa TX Pro

toppturstøvel i snø
Testet: Imponerende nyhet fra Dynafit

Sjelden kombinasjon av gå- og kjøreegenskaper

på skitur med grønn ryggsekk
Test av Db Snow 25

Test av Db Snow Pro 25

bein på skitur
Test av Norrøna Møre Gore-Tex Salopette

Imponerer på de fleste tenkelige vis - men den koster

mann i hage med fargerik jakka
Ny test av kostbar skijakke

Testet: Dyr toppmodell med Gore-Tex

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen