Etter flere år med ziplongs, t-skjorter og luer skal nå norske Northern Playground inn i et nytt marked – med turbekledning som blant annet kan brukes til topptur og klatring.
UTVIKLER NY TURBEKLEDNING: Northern Playground satser stort og skal nå utvikle turbekledning som vil blant annet passe til topptur på ski. Her illustrert med "The Last" jakke og bukse. Foto: Northern Playground
Lesetid: 3 minutter
– Vi har tenkt mest på ski og topptur i designet av “The Last” jakke og bukse, men funker ikke jakka og buksa til alt så mislykkes vi med samfunnsoppdraget vårt, sier daglig leder og gründer i Northern Playground, Jo Egil Tobiassen.
De er nå i gang med utviklingen av en ny kolleksjon turklær, altså en jakke og en bukse, som blant annet er ment for bruk på topptur og til klatring.
Det er første gang den norske klesprodusenten, mest kjent for sine ziplongs og t-skjorter, hiver seg inn i markedet om å selge dyrere og mer omfattende produkter. Det skjer med klær laget i bomull, som ifølge gründeren skal dekke flere behov.
– Vi bruker Ventile-bomull, og grunnen til det er at bomull puster mye bedre enn tekniske tekstiler, og det er enklere å reparere. I tillegg har den en fin patina, noe som betyr at den eldes fint, sier Jo.
Northern Playground har lenge jobbet med en tydelig miljøprofil anført av gründeren selv. Derfor er det heller ikke overraskende at de tar et tydelig standpunkt med sine nye klær. Målet er ifølge produsenten at du skal kunne eie klærne hele livet.
– Vi håper at det vil gjøre at folk faktisk eier plagget sitt livet ut, og forhåpentligvis går det i arv.
Klærne er nå i utviklingen, men tanken om å lage klær til blant annet topptur har etter det Fri Flyt kjenner til eksistert hos gründeren over lengre tid.
Dette er første "utkastet" av The Last Jakke. Den som vil kan være med å utvikle den nye jakka og buksa til Northern Playground. Foto: Northern Playground
Nå er det flere som tester prototypene på “The Last” jakke og bukse, og alle som ønsker kan sette seg på en venteliste for å få muligheten til å være med å teste og gi tilbakemeldinger:
– Vi har en visjon om at vi vil involvere kundene i vår produktutvikling, slik at vi kan lage produkter som faktisk kundene ønsker. Alle kan melde seg inn i vår community via våre nettsider.
– Hva er neste steg i produktutviklingen? – Vi tester produktene med kundene våre og utvikler nye varianter etter tilbakemeldinger. Selv om vi har kommet langt og er trygge på mange av valgene, er det fortsatt noen spørsmål igjen. Du aner ikke hvor mange muligheter man kan ha på stramming rundt anklene på ei bukse. Og når man i tillegg skal designe noe som skal vare lenge og være enkelt å reparere, så blir det fort komplisert, forteller Tobiassen.
– Når vil dere lansere “The Last” jakke og bukse?
– Det kan godt hende vi gjør det til neste år. Svaret er egentlig at vi gjør det ikke før vi er 100 prosent sikre på at vi klarer å levere på de ambisjonene vi har. Det er en veldig spennende prosess.
"THE LAST" JAKKE: Jakka og buksa er laget av Ventile-bomull og skal være lett å reparere. Foto: Northern Playground
– Det går rett og slett dritbra med oss. Vi sliter med å produsere nok klær, sier Tobiassen.
– Hva er oppskriften på suksess nå?
– Jeg vet ikke sikkert, men tror det henger sammen med at folk har blitt flinkere med netthandel og at det er mange som gjør gjenkjøp hos oss. Vi har mange lojale kunder som forteller sine venner om konseptene våre. Samtidig er konseptene så annerledes at det er verdt å fortelle andre om, forteller Jo.
Jakken koster 8500 kroner, mens buksen skal koste 7500 kroner. Det er altså foreløpig noe usikkert nøyaktig når plaggene er klare i butikken, men forhåpentligvis til neste år.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.