Selv om internett fortsatt var i sin spede barndom ble to bager bestilt fra Cham 3S i Chamonix i Frankrike. Utvalget av friskusbagasje var dårlig i Australia. Dyrt var det også for en nordmann på studentbudsjett.
Cham 3S solgte bagene rimelige og fortolling og moms til Australia var grei skuring. Her var det penger å spare.
En gul og en rød bag i 90 liters størrelse ble umiddelbart satt i tjeneste. Her skulle vi busse langs Australias østkyst og nyte forlengede stop-overs på Samoa på de turene hjem til Norge.
Bagene ble med på 14 dagers terrengsykkelritt i outbacken i Queensland. Da rommet de livet mitt. Sykkeldeler, telt, sovepose og energigeler fra XL1. Bagene ble pakket på morgenen og lastet på lastebil og plukket opp igjen 6-7 timers glovarm terrengsykling senere.
Da flyttelasset gikk tilbake til Norge var baggene viktige i prosessen med å få med tre års studietid hjem. Med flybillett om Los Angeles kunne vi doble bagasjekvoten. Duffelbagene ble pakket så tunge at de krevde maksløft i knebøy av og på bånd, bagasjetraller og inn i busser.
Den gummierte overflaten til tross, med skarpe, harde ting i bagen er den lite behagelig å bære på ryggen. Om den er bedre å reise med enn en tursekk kan diskuteres. Mørkt interiør og null rominndeling fører også til stress og hektisk leting etter viktige småting.
Nettingrommet i lokket har blitt brukt som skittentøypose. Da beskytter svett sykkeltøy og skitne underbukser ryggen mot skarpt sykkelverktøy og harde sykkelsko.Ingenting beskytter bagens innhold forøvrig mot de svette klærne. Bagen er ikke helt vanntett og forsterkningen på undersiden suger til seg vann. Glidelåsen lekker i skybrudd.
Gummibelegget på bagen er nå i filler. Den gule tvillingbroren har gått av med døden. Den røde har et par reiser til i seg. Det blir vemodig den dagen bagen tar kvelden. Jeg har hatt den med meg i mange av voksenlivets mest minnerike øyeblikk.
Jeg har sittet på den når jeg har vært sliten, sovet på den etter lange sykkelritt, båret den rundt på søken etter herberge og i det siste fylt den med barneklær og barnesko. 20 års levd liv har bagen tålt, men nå er det snart slutt. Min neste bag skal ha hjul.
Kjøpt i 2001 fra Cham Snell i Frankrike
Importert til Australia
Brukt til alt fra Backpacking i Malaysia og Samoa, til flytting fra Sydney til Norge.
Senest brukt sommeren 2021 på familieferie i Spania