Test av Völkl VTA 88

Test av Völkl VTA 88
Kategori
Topptur
Vekt
1260 gr
Midtbredde
88 mm
Testet lengde
170 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2016

Teknisk info:

VTA har den samme geometrien og tredimensjonale profilen som VTA Lite, men en annen kjerne av poppel og paulownia og forsterkende cap av gla...ssfiber. Akkurat som på VTA Lite er det kort svingradie – spesielt bak – og langt skjær. Setback er også veldig langt bak på denne modellen. Jevn myk fleks hele veien, men litt stivere enn VTA Lite.

På snø:

VTA føles som en carvingski i toppturfjellet, den vil absolutt inn i sving så fort som mulig. For vårt testlag gikk dette på bekostning av flyten og stabiliteten i fart. På hardt føre blir den mer unnvikende. Selv om den er tyngre enn VTA Lite, føles også dette som en svært lett ski. Aller best er nok disse skiene for den som liker å la svingene komme tett på nysmeltet skare.

Test av Völkl VTA 88

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl VTA 88:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
171 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55444
Merke
Völkl
Modell
VTA 88
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
160,170,180
Gliflate
127 cm
Rocker bak
8 cm
Rocker fram
36 cm
Skjær
141 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
105 mm
Midje (smaleste midt)
88 mm
Maks fram (breieste fram)
126 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
21 mm
Areal (en ski)
1680 cm2
Vekt
1260 gr
Relativ vekt
0.75 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
52 mm
Vinkelen på baktupp
0°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
mm

Tilsvarende ski

+

Black Crows Camox Freebird 2016

Black Crows er kjent for sine solide frikjøringsski, så da er det kanskje litt overraskende...
+

Hagan Chimera X One

Hagan stiller med en av testens smalere lettvektere. Inni er det paulownia-tre forsterket med karbonfiber....
+

Majesty Warewolf

Majestys lettvekter er laget med kjerne av paulownia-tre forsterket med karbonfiber. For å få fram...
+

Salomon MTN Explore95

MTN 95 kommer fra samme konsern som Atomic Backland, har samme midtbredde og en kjerne...
+

Völkl VTA 88 Lite

Völkls nyhet VTA Lite er den letteste skien vi har hatt på test noen gang....
+

Fischer Transalp 80

Dette er den smaleste og letteste modellen i Fischers Transalp-serie. Kjernen er av paulownia-tre med...
+

Dynastar Mythic

Dynastar vil vise at de også kan lage lette ski, og ved hjelp av en...
+

Atomic Backland 95

Atomic satser stort på lette toppturstøvler, og her har du den matchende skien. En lett...
+

Dynastar Cham97

Dynastars Cham-serie kom på markedet for noen år siden, med masse innsving og rocker i...
+

Fischer Ranger 90

Ranger-serien er frikjøringsski fra Fischer, og det framgår også av egenvekten på disse skiene. Framskia...
+

Array Magico

Italienske Skitrab har et knallsterkt navn blant de som er raskest i motbakkene. Superlette Magico...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå