Test av Völkl VTA 108

Test av Völkl VTA 108
Kategori
Topptur
Vekt
1570 gr
Midtbredde
108 mm
Testet lengde
181 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Sammen med den «jibbete» skia fra RMU leverer Völkl testens letteste ski. Dette er en lett glass- og karbonfiber-capkonstruksjon med lang ro...cker i framskia og ingen bak. Spennet er flatt, setbacket langt og innsvinget er jevnt med nokså langt skjær. VTA-serien til Völkl var i sin tid de letteste skiene vi noensinne hadde målt, men denne nye og bredere modellen i serien har noe høyere egenvekt, selv om den fortsatt er veldig lett.

På snø:

Völkls VTA-serie gjør det ofte bra i Fri Flyts skitester, og den nye og brede modellen er intet unntak. Jevne former, noe lang svingradius og relativt myk og jevn fleks gir ski som ikke byr på de helt store overraskelsene, men samtidig føles stabile og lettkjørte på varierende underlag og i forskjellig fart. Såpass brede ski med så lett konstruksjon kan riktignok føles litt veike, slik er det også med disse, men alt i alt er VTA 108 er godt valg for toppturisten som vil ha lette og brede ski som takler all slags føre og variert kjøring.

Test av Völkl VTA 108

SFI (Ski Flex Index)

4
3
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl VTA 108:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 43445
Merke
Völkl
Modell
VTA 108
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
173, 189
Gliflate
123 cm
Rocker bak
10 cm
Rocker fram
50 cm
Skjær
139 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
24 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
124 mm
Midje (smaleste midt)
108 mm
Maks fram (breieste fram)
141 mm
Innsving radius
22 mR
Koning (Framski minus bakski)
17 mm
Areal (en ski)
2123 cm2
Vekt
1570 gr
Relativ vekt
0.74 gr/cm2
Høyde på baktupp
9 mm
Høyde på framtupp
53 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
32°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Hagan Boost 107

Hagan har fjernet Wai-navnet fra i fjor, og mange av modellene kommer i oppdaterte versjoner....
+

Dynafit Beast 108

Dynafits bredeste modell i den nye ski-serien Beast er betydelig lettere enn skia den erstatter....
+

Rocky Mountain Underground Apostle 106 2018

Karbonversjonen av amerikanske RMUs brede Apostle er ski med mye rocker og taper i begge...
+

Faction Prime 3.0

Faction har brukt eksklusive materialer i denne skia, som er en karbonfibersandwich som tross alt...
+

Head Kore 105

Kore er Heads nye og rimelige toppturserie. 105 er den bredeste modellen, og dette er...
+

G3 Sendr

Kanadiske G3 har ofte lykkes med sine frikjøringsretta toppturski, og navnet på deres nye modell...
+

Majesty Supernova

Supernova er splitter ny modell fra Majesty, og denne store skia ble levert til test...
+

Salomon Mountain BC115

Mountain BC er testens største ski – som ble levert med testens letteste bindinger. Modellen...
+

Stereo Wolf Carbon

Karbonversjonen av en modell vi testet i fjor er ei ski med jevn form og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå