Test av Völkl BMT 90

Test av Völkl BMT 90
Kategori
Topptur
Vekt
1440 gr
Midtbredde
90 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 9 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne er ny for vinteren, og har mange egenskaper vi kjenner f...ra Völkl: Semicap med karbonfiber, lange og lave rockerformer i begge ender og langt skjær. Innsvingsradiusen er jevn, og det samme er den nokså myke fleksen. Tuppene er et hakk stivere.

På snø:

Völkls nye BMT-variant imponerer alle umiddelbart; fartsstabiliteten er i toppklassen, men likevel er skiene lettkjørte og fine uansett svingstørrelse. Jevn innsvingsradius og fleks bidrar her, men først og fremst er rockeren og skjæret perfekt avstemt, og gir de gode kjøreegenskapene. Skiene kan være litt vanskelige å sladde, men ut over det er Völkl BMT supre ski som passer de aller fleste – såfremt du ikke må ha det aller letteste.

Test av Völkl BMT 90

SFI (Ski Flex Index)

5
4
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl BMT 90:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
178 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54445
Merke
Völkl
Modell
BMT 90
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
163, 170, 184
Gliflate
94 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
48 cm
Skjær
138 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
109 mm
Midje (smaleste midt)
90 mm
Maks fram (breieste fram)
127 mm
Innsving radius
19 mR
Koning (Framski minus bakski)
18 mm
Areal (en ski)
1789 cm2
Vekt
1440 gr
Relativ vekt
0.8 gr/cm2
Høyde på baktupp
20 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
18°
Vinkelen på framtupp
42°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå