Test av Stöckli Stormrider Vario

Test av Stöckli Stormrider Vario
Kategori
Topptur
Vekt
1660 gr
Midtbredde
86 mm
Testet lengde
175 cm
Pris
Kr 8 499,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Stöckli insisterer på metallforsterket sandwich også på toppturski, og da blir det tyngre enn de fl este konkurrentene, selv de har gjort si...tt for å spare vekt ellers. Når det gjelder geometri er dette en tradisjonelt bygget ski med innsving og kort svingradie hele veien. Det gjør at tuppene blir brede og øker totalvekta. Framskia er myk, mens fleksen er middels stiv fra midten og bakover.

På snø:

Skulle vi valgt en toppturski for skareføre og kunstsnø, ville denne kommet langt opp. Vario 86 har en herlig harmonisk svingfølelse og er superkontant på hardt føre. Siden den er såpass smal og kort, er det heller ingen tung ski, og den er morsom i isete brattheng. Vi liker Vario 86. Men svakheten er manglende flyt i løssnøen, og med høy pris og relativt høy vekt ender den opp som en ski for de spesielt interesserte.

Test av Stöckli Stormrider Vario

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Stöckli Stormrider Vario:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
175 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55543
Merke
Stöckli
Modell
Stormrider Vario
Produsert i land
Sveits
Andre lengder
156, 167, 183
Gliflate
145 cm
Rocker bak
8 cm
Rocker fram
22 cm
Skjær
147 cm
Tapering bak
10 cm
Tapering fram
18 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
111 mm
Midje (smaleste midt)
86 mm
Maks fram (breieste fram)
129 mm
Innsving radius
16.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
18 mm
Areal (en ski)
1720 cm2
Vekt
1660 gr
Relativ vekt
0.97 gr/cm2
Høyde på baktupp
16 mm
Høyde på framtupp
39 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
22°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Åsnes Tind

Tind er den smaleste i den nye Åsnes-serien, med et tydelig slektskap til Extrem Project...
+

K2 Coomback 104

K2 har senket vekten på skiene en god del på den siste generasjonen toppturski. Nå...
+

Stereo Lynx

Norske Stereo Skis har fått noen sesonger på seg og lanserer sin første toppturserie. De...
+

Völkl BMT 94

Völkl skiller seg ut i dette selskapet med lang svingradius og lang rocker i begge...
+

Hagan Wai King 2015

Hagan viser at det går å lage svært lette ski uten å ty til karbonfi...
+

Armada Declivity

Armadas avdøde skiguru JP Auclair må ha prioritert nedkjøringen da han skulle velge toppturski, her...
+

Hagan Wai Flow

Hagan har solgt turski siden 1924 og har altså hatt 90 år på seg til...
+

Dynafit Denali

Dynafit har alltid hatt lette ski, men ikke nødvendigvis de aller letteste. Det vil de...
+

K2 Wayback 96 2015

Wayback 96 er en bredere versjon av klassikeren med 88 i midtmål. Her har K2...
+

Armada Invictus

Armada kommer til toppturtesten med det som framstår som en rendyrket frikjøringsski. Her er det...
+

Völkl BMT 109

Völkl fortsetter der de slapp med fjorårets Katana W-Verks. BMT 109 har en annerledes geometri,...
+

Salomon Lab BC 115

Salomon Lab BC er en av de største skiene i denne testen med en lang...
+

SGN Hurrungane

SGN har erstattet alt glassfiber med karbon for å få ned vekta på Hurrungane, som...
+

4FRNT Raven 2015

Raven er den mye omtalte toppturskia til 4FRNT, laget på deres egen fabrikk i Salt...
+

G3 Synapse Carbon 109

G3 har tydelig latt seg inspirere av Völkls innovative karbonfiberkonstruksjoner, og har laget sin egen...
+

Hagan The Jack

Ikke alle liker superlette konstruksjoner, og toppturspesialisten Hagan har laget The Jack for de som...
+

Stereo Polar bear

De nye topptumodellene fra Stereo Skis er glassfiberkonstruksjoner med synlig trekjerne i hele arealet. Svingradien...
+

Åsnes Eggi

Norske Åsnes har en helt ny serie med toppturski, og Eggi markedsføres som allrounderen for...
+

Black Crows Navis Freebird 2015

Black Crows kjører videre på sin suksessformel, med stilrent design og mange fellestrekk mellom modellene....
+

Extrem Project 100 carbon

Svenske Extrem har laget en toppturversjon av sin stolthet Project 100. Den skal være 20...
+

Fischer Hannibal 100

Hannibal er en skikkelig lettvekter fra Fischer. Den har en lang og veldig myk framtupp...
+

Fischer Transalp 88

Transalp er en superlett ski som har samme glassfiberkonstruksjon som Hannibal, og selv om det...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå