Test av Stereo Wolf Carbon

Test av Stereo Wolf Carbon
Kategori
Topptur
Vekt
1670 gr
Midtbredde
108 mm
Testet lengde
188 cm
Pris
Kr 10 400,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Karbonversjonen av en modell vi testet i fjor er ei ski med jevn form og fleks, og balanserte overganger mellom rocker og taper. Skia har te...mmelig lav egenvekt, og jevnt skjær i hele lengden, med tjue meter svingradius. Spennet er lavt, og fleksen gjennomsnittlig, selv om framskia er litt myk. Baktuppen er ganske høy. Stereo er et norsk skimerke, som lages i Åre i Sverige, og alle modellene deres har fått et ansiktsløft foran denne sesongen.

På snø:

Stereo Wolf Carbon får delte tilbakemeldinger i testpanelet. Men typisk for Stereo får de skryt for storfjells-egenskaper og fartsstabilitet. Dette er klassisk for ski med jevn fleks, myke overganger mellom rocker og taper og svingradius rundt 20 meter, slik denne har. Samtidig syns to av fire testere at skiene er litt slappe, og gir dårlig støtte, noe som kan forklares med myk framski. Men alt i alt er Stereo Wolf Carbon allsidige toppturski, særlig godt egnet for deg som vil kjøre fort og gønne på i fjellet.

Test av Stereo Wolf Carbon

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Stereo Wolf Carbon:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
188 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45544
Merke
Stereo
Modell
Wolf Carbon
Produsert i land
Sverige
Andre lengder
170, 179
Gliflate
111 cm
Rocker bak
34 cm
Rocker fram
43 cm
Skjær
130 cm
Tapering bak
27 cm
Tapering fram
31 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
127 mm
Midje (smaleste midt)
108 mm
Maks fram (breieste fram)
137 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
2182 cm2
Vekt
1670 gr
Relativ vekt
0.77 gr/cm2
Høyde på baktupp
49 mm
Høyde på framtupp
63 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
29°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Hagan Boost 107

Hagan har fjernet Wai-navnet fra i fjor, og mange av modellene kommer i oppdaterte versjoner....
+

Dynafit Beast 108

Dynafits bredeste modell i den nye ski-serien Beast er betydelig lettere enn skia den erstatter....
+

Rocky Mountain Underground Apostle 106 2018

Karbonversjonen av amerikanske RMUs brede Apostle er ski med mye rocker og taper i begge...
+

Faction Prime 3.0

Faction har brukt eksklusive materialer i denne skia, som er en karbonfibersandwich som tross alt...
+

Head Kore 105

Kore er Heads nye og rimelige toppturserie. 105 er den bredeste modellen, og dette er...
+

Völkl VTA 108

Sammen med den «jibbete» skia fra RMU leverer Völkl testens letteste ski. Dette er en...
+

G3 Sendr

Kanadiske G3 har ofte lykkes med sine frikjøringsretta toppturski, og navnet på deres nye modell...
+

Majesty Supernova

Supernova er splitter ny modell fra Majesty, og denne store skia ble levert til test...
+

Salomon Mountain BC115

Mountain BC er testens største ski – som ble levert med testens letteste bindinger. Modellen...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå