Test av SGN Hurrungane 101

Test av SGN Hurrungane 101
Kategori
Topptur
Vekt
25 gr
Midtbredde
100 mm
Testet lengde
182 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har mye rocker i framskia, lang innsvin...gsradius på midten og kortere mot tuppene. Stiv baktupp, myk framski, nokså langt setback og middels egenvekt.

På snø:

SGNs bredeste og tyngste toppturmodell (karbonutgaven er lettere og dyrere) oppleves som en vellykka versjon av ei nedskalert frikjøringsski. De er lekne og lettkjørte – takket være myk framski og krapp rocker – og de fungerer bra til det meste. Fartsstabiliteten er ikke like god som de beste i klassen, men denne norskdesignede modellen er et godt valg for frikjørere som vil ha et lett og lekent alternativ for topptur.

Test av SGN Hurrungane 101

SFI (Ski Flex Index)

7
6
5
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av SGN Hurrungane 101:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
182 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 76534
Merke
SGN
Modell
Hurrungane 101
Produsert i land
Sverige
Andre lengder
167,174,189
Gliflate
104 cm
Rocker bak
25 cm
Rocker fram
53 cm
Skjær
117 cm
Tapering bak
30 cm
Tapering fram
35 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
113 mm
Midje (smaleste midt)
100 mm
Maks fram (breieste fram)
126 mm
Innsving radius
223.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
13 mm
Areal (en ski)
1930 cm2
Vekt
25 gr
Relativ vekt
0.8 gr/cm2
Høyde på baktupp
30 mm
Høyde på framtupp
17 mm
Vinkelen på baktupp
117°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
17 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå