Test av Salomon MTN Explore95

Test av Salomon MTN Explore95
Kategori
Topptur
Vekt
1510 gr
Midtbredde
95 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 7 000,-
Årsmodell
2016

Teknisk info:

MTN 95 kommer fra samme konsern som Atomic Backland, har samme midtbredde og en kjerne med det brasilianske treslaget karuba. Men disse er e...n hel del lettere enn Atomics modell, til tross for at de forsterkes med glassfiber i stedet for karbon. Tuppene skal ha en bikubeprofil innvendig. MTN 95 har et langt setback, kombinert med kort svingradie foran. Fleksen er myk foran og stiv bak.

På snø:

Dette ut til å være en perfekt midt på treet-modell tilpasset Salomons inntreden i toppturmarkedet. MTN 95 flyter fint i pudder og myk sløsj. Vi ble mindre imponert når det spisset seg til med hardere snø og mer vekslende underlag, da blir skiene mer nervøse og ustabile og gir ikke den frikjøringsfølelsen som førsteinntrykket lover.

Test av Salomon MTN Explore95

SFI (Ski Flex Index)

6
5
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Salomon MTN Explore95:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 65444
Merke
Salomon
Modell
MTN Explore95
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
169,177,184
Gliflate
139 cm
Rocker bak
20 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
139 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
117 mm
Midje (smaleste midt)
95 mm
Maks fram (breieste fram)
131 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
14 mm
Areal (en ski)
1950 cm2
Vekt
1510 gr
Relativ vekt
0.77 gr/cm2
Høyde på baktupp
8 mm
Høyde på framtupp
61 mm
Vinkelen på baktupp
0°
Vinkelen på framtupp
24°
Høyde spenn
mm

Tilsvarende ski

+

Black Crows Camox Freebird 2016

Black Crows er kjent for sine solide frikjøringsski, så da er det kanskje litt overraskende...
+

Hagan Chimera X One

Hagan stiller med en av testens smalere lettvektere. Inni er det paulownia-tre forsterket med karbonfiber....
+

Majesty Warewolf

Majestys lettvekter er laget med kjerne av paulownia-tre forsterket med karbonfiber. For å få fram...
+

Völkl VTA 88

VTA har den samme geometrien og tredimensjonale profilen som VTA Lite, men en annen kjerne...
+

Völkl VTA 88 Lite

Völkls nyhet VTA Lite er den letteste skien vi har hatt på test noen gang....
+

Fischer Transalp 80

Dette er den smaleste og letteste modellen i Fischers Transalp-serie. Kjernen er av paulownia-tre med...
+

Dynastar Mythic

Dynastar vil vise at de også kan lage lette ski, og ved hjelp av en...
+

Atomic Backland 95

Atomic satser stort på lette toppturstøvler, og her har du den matchende skien. En lett...
+

Dynastar Cham97

Dynastars Cham-serie kom på markedet for noen år siden, med masse innsving og rocker i...
+

Fischer Ranger 90

Ranger-serien er frikjøringsski fra Fischer, og det framgår også av egenvekten på disse skiene. Framskia...
+

Array Magico

Italienske Skitrab har et knallsterkt navn blant de som er raskest i motbakkene. Superlette Magico...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå