Test av Rossignol Seek 7

Test av Rossignol Seek 7
Kategori
Topptur
Vekt
1260 gr
Midtbredde
86 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 6 000,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med en av testens korteste innsvingradiuser – i hvert fall ...i framskia. Det store innsvinget sammenfaller bra med den nokså brå rockerovergangen foran. Rockeren bak er en del mindre. Fleksen er myk foran og stivere bak, men på eller under gjennomsnittet i hele skias lengde.

På snø:

Alle testerne beskriver Rossignol Seek 7 som morsom og lettkjørt. Skia har mye innsving og myk fleks – særlig foran – og det gjør det enkelt å sette i gang svingen. De er veldig lette å styre og kontrollere. I høyere fart gjør alt innsvinget og den brå rockerovergangen at de blir litt mindre stabile. Seek 7 er et godt valg for toppturfolk som vil leke sek maksimalt, gjerne i terreng som krever mange svinger.

Test av Rossignol Seek 7

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Rossignol Seek 7:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55433
Merke
Rossignol
Modell
Seek 7
Produsert i land
Frankrike
Andre lengder
154, 162, 168, 182
Gliflate
125 cm
Rocker bak
16 cm
Rocker fram
35 cm
Skjær
130 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
26 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
108 mm
Midje (smaleste midt)
86 mm
Maks fram (breieste fram)
121 mm
Innsving radius
16 mR
Koning (Framski minus bakski)
14 mm
Areal (en ski)
1703 cm2
Vekt
1260 gr
Relativ vekt
0.74 gr/cm2
Høyde på baktupp
12 mm
Høyde på framtupp
74 mm
Vinkelen på baktupp
12°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå