Test av Hagan Core 88

Test av Hagan Core 88
Kategori
Topptur
Vekt
1280 gr
Midtbredde
88 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 6 700,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere. Jevnt skjær med 17 meter innsvingradius gjennom hele skia skill...er seg litt ut i dette selskapet. Akkurat som Boost har den litt rocker foran, men ingen bak. Fleksen er myk, særlig i framskia, og skia har i det hele tatt litt jevnere form og overganger mellom rocker og taper enn vi er vant til fra Hagan.

På snø:

Core 88 føles som en litt mer klassisk toppturski enn Hagan Boost. Den er lett, kjapp og kontant, men først og fremst i lav fart og på letthåndterlig snø. I større fart og mer krevende forhold blir de litt veike, og gir ikke samme trygghet som tyngre og større ski. Core 88 er skia for deg som vil ha lettkjørte ski for moderat fart, og kose deg på lange turer i snilt terreng.

Test av Hagan Core 88

SFI (Ski Flex Index)

5
4
3
3
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Hagan Core 88:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54335
Merke
Hagan
Modell
Core 88
Produsert i land
Ukraina
Andre lengder
160, 168, 184
Gliflate
133 cm
Rocker bak
12 cm
Rocker fram
31 cm
Skjær
137 cm
Tapering bak
17 cm
Tapering fram
22 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
108 mm
Midje (smaleste midt)
88 mm
Maks fram (breieste fram)
128 mm
Innsving radius
17 mR
Koning (Framski minus bakski)
20 mm
Areal (en ski)
1745 cm2
Vekt
1280 gr
Relativ vekt
0.73 gr/cm2
Høyde på baktupp
19 mm
Høyde på framtupp
61 mm
Vinkelen på baktupp
21°
Vinkelen på framtupp
30°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå