Test av Hagan Boost 99

Test av Hagan Boost 99
Kategori
Topptur
Vekt
1470 gr
Midtbredde
99 mm
Testet lengde
178 cm
Pris
Kr 6 667,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper. Boost 99 har også myk tupp og gjennomsnittlig stiv b...akski. Også her varierer innsvingsradiusen gjennom skjæret, men ikke like mye som på lillebroren. Både i fram- og baktuppen er det noe mer rocker og taper enn hos lillebroren. Det er verdt å merke seg at Hagan-skiene ble testet med lettere binding enn endel av konkurrentene.

På snø:

Hva var det Anne Grethe Preus sang, at i blant er én millimeter nok? Så fintfølende er kanskje ikke testlaget, men vi kan skrive under på at fem millimeter er nok til å merke forskjell på Boost 99 og 94. De er søsken, ja, men storebroren har litt mer midtbredde og litt mer rocker/taper, så den er hakket bedre i løssnø. På hardere snø er de vanskeligere å skille, Boost 99 gjør en OK jobb, men mangler naturlig nok litt i forhold til de tyngste konkurrentene. Men det sier vi mest for å ha sagt det – i sum er dette uansett blant testens beste ski.

Test av Hagan Boost 99

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Hagan Boost 99:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
178 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55533
Merke
Hagan
Modell
Boost 99
Produsert i land
Ukraina
Andre lengder
168,188
Gliflate
125 cm
Rocker bak
16 cm
Rocker fram
37 cm
Skjær
125 cm
Tapering bak
28 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
116 mm
Midje (smaleste midt)
99 mm
Maks fram (breieste fram)
131 mm
Innsving radius
23.6 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1910 cm2
Vekt
1470 gr
Relativ vekt
0.77 gr/cm2
Høyde på baktupp
10 mm
Høyde på framtupp
55 mm
Vinkelen på baktupp
9°
Vinkelen på framtupp
25°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå