Test av Hagan Boost 94

Test av Hagan Boost 94
Kategori
Topptur
Vekt
1390 gr
Midtbredde
94 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 6 250,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran, forsvinnende lite rocker bak. Boost 94 er gjennoms...nittlig stiv under fot og bakover; noe myk framski. Som for ganske mange ski i denne testen varierer innsvingsradiusen gjennom skjæret. I dette tilfellet er den veldig lang under foten og moderat foran og bak. Selve konstruksjonen er profilert, slik at oversiden av skia blir litt avrundet – noe du ser på problemene vi har hatt med å ta bilde av denne uten å få reflekser.

På snø:

Hagan har hatt en stigende kurve hva angår skitestresultater de siste årene. Boost 94 er en god ski som tilfredstiller på ulike fører. Den er lett, men forutsigbar, og den svinger fint på hardt og mykt føre. Den har OK flyt, men du merker faktisk at for eksempel storebroren Boost 99 er bredere og har større areal. Den er OK på hardt føre, selv om den ikke kan matche de tyngste utfordrerne i testen om man kjører de back to back. I det hele tatt fant vi lite å trekke. En bra ski.

Test av Hagan Boost 94

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Hagan Boost 94:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55534
Merke
Hagan
Modell
Boost 94
Produsert i land
Ukraina
Andre lengder
162,170,182
Gliflate
129 cm
Rocker bak
12 cm
Rocker fram
35 cm
Skjær
137 cm
Tapering bak
18 cm
Tapering fram
21 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
110 mm
Midje (smaleste midt)
94 mm
Maks fram (breieste fram)
128 mm
Innsving radius
28.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1810 cm2
Vekt
1390 gr
Relativ vekt
0.77 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
16°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå