Test av Elan Himalaya

Test av Elan Himalaya
Kategori
Topptur
Vekt
1700 gr
Midtbredde
94 mm
Testet lengde
180 cm
Pris
Kr 8 499,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt setback og mye innsving gir stor bredde...forskjell på fram- og baktupp. Rocker i fram og bakski. Konstruksjonen er ikke blant de letteste i testen.

På snø:

Elan Himalaya er morsomme og lettkjørte ski, som er best når det svinger – litt som Melodi Grand Prix-vinnerne fra 1985; norsk/svenske Bobbysocks. Kort svingradius, stiv fleks bak som blir gradvis mykere framover og masse setback bidrar til å gjøre skiene lettsvingte. De er også lette å sladde rundt, men fartsstabiliteten og drapå-egenskapene er ikke like tydelige. Elans toppturmodell vil være et godt valg for mange, særlig kjørere som er glade i gode svinger.

Test av Elan Himalaya

SFI (Ski Flex Index)

8
7
5
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Elan Himalaya:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
180 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 87554
Merke
Elan
Modell
Himalaya
Produsert i land
Slovenia
Andre lengder
173,187
Gliflate
115 cm
Rocker bak
28 cm
Rocker fram
35 cm
Skjær
126 cm
Tapering bak
25 cm
Tapering fram
27 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
19 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
110 mm
Midje (smaleste midt)
94 mm
Maks fram (breieste fram)
136 mm
Innsving radius
17.3 mR
Koning (Framski minus bakski)
26 mm
Areal (en ski)
1870 cm2
Vekt
1700 gr
Relativ vekt
0.91 gr/cm2
Høyde på baktupp
17 mm
Høyde på framtupp
58 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå