Test av Dynastar Deer Vertical

Test av Dynastar Deer Vertical
Kategori
Topptur
Vekt
1250 gr
Midtbredde
86 mm
Testet lengde
175 cm
Pris
Kr 6 500,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de fleste produktene sine foran denne sesongen. Deer Vertical har ...mye innsving, særlig i fram- og bakskia, kombinert med rocker foran og nokså flat bakski. Her er jevne overganger mellom skjær og tapering, myk fleks (spesielt i framskia) og relativt mye spenn. Egenvekt på 0,74 er imponerende i dette selskapet og denne prisklassen.

På snø:

Deer Vertical beskrives som lett, smidig og relativt letthåndterlig, men samtidig litt for veike til å gi de helt store opplevelsene hvis man prøver å dra på litt. Stort innsving bidrar helt klart til å gjøre skiene lettkjørte, men det går utover fartsstabiliteten. Dette er gode ski for deg som vil ha et lett og forutsigbart skipar som funker til det meste, så lenge du ikke har ambisjoner om å kjøre voldsomt fort.

Test av Dynastar Deer Vertical

SFI (Ski Flex Index)

5
4
3
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynastar Deer Vertical:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
175 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54333
Merke
Dynastar
Modell
Deer Vertical
Produsert i land
Frankrike
Andre lengder
152, 160, 167
Gliflate
126 cm
Rocker bak
15 cm
Rocker fram
35 cm
Skjær
132 cm
Tapering bak
17 cm
Tapering fram
27 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
107 mm
Midje (smaleste midt)
86 mm
Maks fram (breieste fram)
122 mm
Innsving radius
16 mR
Koning (Framski minus bakski)
14 mm
Areal (en ski)
1703 cm2
Vekt
1250 gr
Relativ vekt
0.74 gr/cm2
Høyde på baktupp
11 mm
Høyde på framtupp
71 mm
Vinkelen på baktupp
13°
Vinkelen på framtupp
29°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå