Test av Dynafit Speed 90

Test av Dynafit Speed 90
Kategori
Topptur
Vekt
1240 gr
Midtbredde
90 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 9 499,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour 88. Konstruksjonsvekta imponerer i denne modellen, som eller...s har middels stiv fleks med litt mykere framski. Skia har en del spenn og akkurat som Tour 88: langt setback. Innsvingsradiusen er jevnere enn på foregående Dynafit-modell, her får du 18 meter radius gjennom hele skjæret.

På snø:

Veldig lett og lettkjørt ski, som fungerer utmerket i relativt lav fart og på tilgivende snø. Kantgrepet og svingviljen er upåklagelig, de er morsomme å sette fine svinger med. Men den lave vekta gjør de ustabile i fart og på slagete føre, de trenger å gjetes en god del, og vil helst at sjåføren tar det litt med ro. Dynafit Speed 90 er fine ski for deg som vil gå langt og bratt i fjellet, uten å utfordre alt for mye på vei ned.

Test av Dynafit Speed 90

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Speed 90:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55445
Merke
Dynafit
Modell
Speed 90
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
149, 158, 167
Gliflate
131 cm
Rocker bak
14 cm
Rocker fram
31 cm
Skjær
131 cm
Tapering bak
16 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
110 mm
Midje (smaleste midt)
90 mm
Maks fram (breieste fram)
124 mm
Innsving radius
18 mR
Koning (Framski minus bakski)
14 mm
Areal (en ski)
1763 cm2
Vekt
1240 gr
Relativ vekt
0.7 gr/cm2
Høyde på baktupp
16 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
37°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå