Test av Dynafit Meteorite

Test av Dynafit Meteorite
Kategori
Topptur
Vekt
1800 gr
Midtbredde
96 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket. Høy egenvekt og lange formoverganger sammenligne...t med foregående ski. Mye rocker i bak- og framtupp, Myk framski. Relativt mye innsving gjennom hele skjære

På snø:

Kategoriens nest tyngste ski er lettkjørt og stabil i nedoverbakkene, men med egenvekt nesten på KYE-nivå faller Meteorite gjennom på vekta. Kjørefølelsen er kontant, smidig og god, selv om testerne opplever at tuppen blafrer litt. Det har nok sammenheng med myk framski kombinert med lang rocker. Skiene er også lettsvingte. Hvis du ikke blir skremt av vekta, så vil Dynafit Meteorite være et godt valg for mange.

Test av Dynafit Meteorite

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Meteorite:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55434
Merke
Dynafit
Modell
Meteorite
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
170,184
Gliflate
104 cm
Rocker bak
26 cm
Rocker fram
47 cm
Skjær
122 cm
Tapering bak
26 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
116 mm
Midje (smaleste midt)
96 mm
Maks fram (breieste fram)
125 mm
Innsving radius
18.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
1853 cm2
Vekt
1800 gr
Relativ vekt
0.97 gr/cm2
Høyde på baktupp
18 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
18°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå