Test av Dynafit Dhaulagiri

Test av Dynafit Dhaulagiri
Kategori
Topptur
Vekt
1400 gr
Midtbredde
99 mm
Testet lengde
183 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit, det gir en karakteristisk, stor breddeforskjell på f...ram- og bakski. Markert taperingsovergang, lang rocker i framskia. Lav vekt er typisk toppturekspertene i Dynafit. Baktuppen er stiv, framskia myk.

På snø:

Dhaulagiri er ny fra Dynafit denne sesongen. Modellen føles relativt solid til tross for den beskjedne vekta, men de krever også en oppmerksom sjåfør hvis man skal dra på litt. Stort innsving i tuppene og lite på midten gir litt uforutsigbar kjørefølelse, som forsterkes av lav vekt. Men til cruising på gode snøforhold kan Dhaulagiri være et godt valg, særlig for deg som har god erfaring med Dynafit fra før.

Test av Dynafit Dhaulagiri

SFI (Ski Flex Index)

7
5
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Dhaulagiri:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 75445
Merke
Dynafit
Modell
Dhaulagiri
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
169,177
Gliflate
120 cm
Rocker bak
18 cm
Rocker fram
45 cm
Skjær
139 cm
Tapering bak
14 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
115 mm
Midje (smaleste midt)
99 mm
Maks fram (breieste fram)
131 mm
Innsving radius
20.3 mR
Koning (Framski minus bakski)
17 mm
Areal (en ski)
1970 cm2
Vekt
1400 gr
Relativ vekt
0.71 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
67 mm
Vinkelen på baktupp
11°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå