Test av Dynafit Beast 108

Test av Dynafit Beast 108
Kategori
Topptur
Vekt
1650 gr
Midtbredde
106 mm
Testet lengde
181 cm
Pris
Kr 8 799,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Dynafits bredeste modell i den nye ski-serien Beast er betydelig lettere enn skia den erstatter. Men Beast 108 er likevel ei kjøreretta ski ...med i praksis negativt spenn, som er fordelt på en lang rocker i framskia, kort og flatt midtparti og en liten rocker bak. Fleksen er jevn gjennom hele skia, og det er jevne overganger mellom tapering og rocker. I forhold til Beast 98 som ble testet i forrige utgave, har denne skia mindre spenn og noe lettere konstruksjon.

På snø:

Den største modellen i Beast-serien er ei forutsigbar og rolig ski – på en positiv måte. Her får du ingen store overraskelser, og det er muligens litt kjedelig, men det gjør også skiene gode i fart og store svinger. Beast 108 gir en fin trygghetsfølelse, og mangelen på spenn kombinert med lang rocker, jevn innsving og fleks gjør skiene forutsigbare og stabile. Samtidig føles de litt veike på hardt underlag, og de vekker ikke de største følelsene i noen retning. Dynafit Beast 108 passer de som vil ha ei forutsigbar storfjells-toppturski.

Test av Dynafit Beast 108

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Beast 108:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
181 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55454
Merke
Dynafit
Modell
Beast 108
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
173, 188, 194
Gliflate
51 cm
Rocker bak
54 cm
Rocker fram
76 cm
Skjær
127 cm
Tapering bak
25 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
125 mm
Midje (smaleste midt)
106 mm
Maks fram (breieste fram)
136 mm
Innsving radius
20 mR
Koning (Framski minus bakski)
11 mm
Areal (en ski)
2070 cm2
Vekt
1650 gr
Relativ vekt
0.8 gr/cm2
Høyde på baktupp
21 mm
Høyde på framtupp
74 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
29°
Høyde spenn
mm

Tilsvarende ski

+

Hagan Boost 107

Hagan har fjernet Wai-navnet fra i fjor, og mange av modellene kommer i oppdaterte versjoner....
+

Rocky Mountain Underground Apostle 106 2018

Karbonversjonen av amerikanske RMUs brede Apostle er ski med mye rocker og taper i begge...
+

Faction Prime 3.0

Faction har brukt eksklusive materialer i denne skia, som er en karbonfibersandwich som tross alt...
+

Head Kore 105

Kore er Heads nye og rimelige toppturserie. 105 er den bredeste modellen, og dette er...
+

Völkl VTA 108

Sammen med den «jibbete» skia fra RMU leverer Völkl testens letteste ski. Dette er en...
+

G3 Sendr

Kanadiske G3 har ofte lykkes med sine frikjøringsretta toppturski, og navnet på deres nye modell...
+

Majesty Supernova

Supernova er splitter ny modell fra Majesty, og denne store skia ble levert til test...
+

Salomon Mountain BC115

Mountain BC er testens største ski – som ble levert med testens letteste bindinger. Modellen...
+

Stereo Wolf Carbon

Karbonversjonen av en modell vi testet i fjor er ei ski med jevn form og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå