Test av Dynafit Baltoro

Test av Dynafit Baltoro
Kategori
Topptur
Vekt
1708 gr
Midtbredde
85.6 mm
Testet lengde
183 cm
Pris
Kr 5 499,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved ikke å knive om å levere mest flytareal per gram. Radien er ...på 22 meter, og den er kortere foran og bak. Den har litt løft i framskia og en forholdsvis kort taper. Våre testski var montert bak innsving, noe som skal gi understyring. Fleksen er markert stiv bak og under middels fra midten og framover.

På snø:

Baltoro er et trygt og solid valg, den er svingvillig og smidig på de fleste føretyper, uten å være noe suverent førstevalg til noe. Den er mer kontant på hardt føre enn vi er vant til fra Dynafit og kunne trolig vært kvikkere med montering lengre fram. Totalvekta holdes nede av at de er forholdsvis smale. Den utstråler en trygghet som gjør den velegnet for når det er bratt og vanskelig. Dette er en bra ski for den har tenkt å ha én toppturski, bruke den til mye forskjellig og beholde den en stund.

SFI (Ski Flex Index)

8
5
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Baltoro:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 85444
Merke
Dynafit
Modell
Baltoro
Produsert i land
Andre lengder
149, 158, 167, 176
Gliflate
143 cm
Rocker bak
7 cm
Rocker fram
33 cm
Skjær
146 cm
Tapering bak
5 cm
Tapering fram
32 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13.5 cm
Maks bak (breieste bak)
105.2 mm
Midje (smaleste midt)
85.6 mm
Maks fram (breieste fram)
119.5 mm
Innsving radius
22.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.3 mm
Areal (en ski)
1758 cm2
Vekt
1708 gr
Relativ vekt
0.97 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
65 mm
Vinkelen på baktupp
°
Vinkelen på framtupp
38°
Høyde spenn
4.5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå