Test av Armada Tracer 88

Test av Armada Tracer 88
Kategori
Topptur
Vekt
1220 gr
Midtbredde
87 mm
Testet lengde
172 cm
Pris
Kr 5 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia. Modellen har lav bøy i framtuppen og lit...e rocker. Vekta er lav, og monteringspunktet relativt langt fram. Har bittelitt spenn i tuppene, og ingen spenn på midten. På papiret er Armada Tracer ei ordinær ski uten tekniske finurligheter, her er en modell med veldig gjennomsnittlige mål.

På snø:

Tracer 88 oppleves som liten, lettkjørt og morsom, men så er den også liten og lett. Men også veldig gjennomsnittlig, og det gjør den litt kjedelig, her får du ingen overraskelser, verken i den ene eller andre retningen. Kantgrepet oppleves som skrint, kanskje hovedsakelig på grunn av myk fleks – særlig foran – og monteringspunkt langt fram. Dette er skia for deg som vil ha lette og enkle toppturski som ikke gir store overraskelser.

Test av Armada Tracer 88

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Tracer 88:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
172 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44433
Merke
Armada
Modell
Tracer 88
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
162, 172
Gliflate
138 cm
Rocker bak
10 cm
Rocker fram
24 cm
Skjær
131 cm
Tapering bak
19 cm
Tapering fram
22 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
7 cm
Maks bak (breieste bak)
110 mm
Midje (smaleste midt)
87 mm
Maks fram (breieste fram)
117 mm
Innsving radius
19 mR
Koning (Framski minus bakski)
7 mm
Areal (en ski)
1665 cm2
Vekt
1220 gr
Relativ vekt
0.73 gr/cm2
Høyde på baktupp
14 mm
Høyde på framtupp
46 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
25°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Elan Ibex 94 Carbon

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå