Test av Armada Kufo 103

Test av Armada Kufo 103
Kategori
Topptur
Vekt
1750 gr
Midtbredde
102 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 6 500,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som plasserer det smaleste punktet under hælen. Fr...amtuppen er kraftig tapert, mens skjæret går helt ut bak. Kraftig rocker i framskia, spenn helt ut bak. Stiv baktupp, myk framtupp. Vektmessig ligger Armada litt over midten på treet i dette selskapet.

På snø:

Park- og frikjøringsspesialistene i Armada har gjort det de kan best i denne vellykka toppturskia: Testpanelet beskriver den som svært leken og allsidig. Kufo er bred med stor tupp, men likevel lettkontrollert og ligger rolig på snøen. Det eneste som ikke er topp er fartsstabiliteten, men ellers er dette et supert skipar for toppturister som prioriterer brede smil opp og ned i stedet for maksimalt kaloriforbruk.

Test av Armada Kufo 103

SFI (Ski Flex Index)

6
5
5
5
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Kufo 103:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 65553
Merke
Armada
Modell
Kufo 103
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
168,178
Gliflate
130 cm
Rocker bak
12 cm
Rocker fram
44 cm
Skjær
132 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
42 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
23 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
8 cm
Maks bak (breieste bak)
124 mm
Midje (smaleste midt)
102 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
18.6 mR
Koning (Framski minus bakski)
9 mm
Areal (en ski)
2070 cm2
Vekt
1750 gr
Relativ vekt
0.84 gr/cm2
Høyde på baktupp
25 mm
Høyde på framtupp
78 mm
Vinkelen på baktupp
22°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Array Super Maximo 80

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå