Test av Atomic Automatic

Test av Atomic Automatic
Kategori
Pudder
Vekt
2382 gr
Midtbredde
116.4 mm
Testet lengde
193 cm
Pris
Kr 6 500,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Automatic er det nye frikjøringsalternativet fra Atomic, og skal ifølge produsenten være en mellomting mellom pudderjibberen Bent Chetler og... frikjøringsplanken Atlas. Automatic har relativt kort svingradie, en god del rocker, men også et reelt spenn under midten. Tuppene er høye og skiahar tuppbøy bak. Fleksen er litt myk bakerst, med en stivere framski. Skia har mye tapring både foran og bak, som gir den et kort skjær tross den lange lengden. Vekta er gjennomsnittlig.

På snø:

Hvis du synes at enten Bent Chetler blir for myk og vinglete, eller at Atlas-modellen blir for voldsom, bør du sjekke ut Automatic med midjemål på 116 millimeter. Allroundegenskapene er klart best av de tre, da den har lekenheten til Bent Chetler og frikjøringsegenskapene til Atlas – lettmanøvrert og funker til alt. Allikevel savner vi den massive følelsen i store svinger, både på hardt og løst underlag. Passer best de som vil ha en alt-mulig-ski som også tåler baklengslandinger.

SFI (Ski Flex Index)

4
4
5
6
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Automatic:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
193 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44565
Merke
Atomic
Modell
Automatic
Produsert i land
Andre lengder
179, 186
Gliflate
116 cm
Rocker bak
31 cm
Rocker fram
46 cm
Skjær
106 cm
Tapering bak
38.5 cm
Tapering fram
48.5 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
14 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
129.8 mm
Midje (smaleste midt)
116.4 mm
Maks fram (breieste fram)
141 mm
Innsving radius
21.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
11.2 mm
Areal (en ski)
2337 cm2
Vekt
2382 gr
Relativ vekt
1.02 gr/cm2
Høyde på baktupp
53 mm
Høyde på framtupp
84 mm
Vinkelen på baktupp
28°
Vinkelen på framtupp
33°
Høyde spenn
4.5 mm

Tilsvarende ski

+

Armada Bubba

Armada har en forkjærlighet for stivt midtparti og myke tupper. Bubba er kanskje den mest...
+

Fischer Big Stix 120

Bigstix 120 er den største av Fischer sin reinkarnasjon av Bigstix-serien. 120-varianten har en veldig...
+

Blizzard Bodacious 2013

Den største frikjøringsskia til Blizzard er utstyrt med såkalt «Flipcore»-teknologi. Blizzard hevder å ha snudd...
+

Rossignol Squad 7 2013

S7 er tilbake i moderert utgave, hils på Squad 7. Tuppene er hele 3 centimeter...
+

Salomon rocker2 115

Årets Rocker2-serie kommer i fl ere ulike bredder, denne er 115 millimeter på midten. Fleksen...
+

K2 Petitor

Sean Pettit har satt en ny standard for frikjøring, og dette er promodellen hans. Pettitor...
+

Völkl Kuro

Kuro er testens skikkeligste pudderski, og har det klart største arealet. Og når konstruksjonen er...
+

K2 Sideseth

Seth Morrison har hatt promodeller hos K2 siden 90-tallet. Dette er den bredeste noensinne, og...
+

Stereo Sonorous

Denne nye skia fra det norske vannskimerket Stereo Skis har myk bakski og stiv framski....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå