Test av Völkl Three

Test av Völkl Three
Kategori
Frikjøring
Vekt
2500 gr
Midtbredde
135 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 6 699,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Nykomlingen fra tyske Völkl er testens nest største ski målt i areal. Three har gjennomgående rocker. Nesten ikke innsving, med en radius på... ca 50 meter. Den bredeste skia i den nye frikjøringsserien rangert etter tall fra 1 til 3 –på engelsk.

På snø:

50 meter svingradius skremmer ikke testpanelet - du trenger jo ikke innsving i en ski som er så stor. Denne kan du slædde ut lett som bare det. Flyter selvsagt ypperlig men krever god snø for å hente ut potensialet sitt. Samtidig er nok Three en mer rendyrket kjøreski enn for eksempel Powabunga fra K2, selv om kjøreegenskapene på hardt underlag ikke kan måle seg med de noe smalere. De som vil ha en rein pudderski som flyter godt bør sjekke ut denne, men også mindre erfarne pudderjegere siden man får litt gratis hva angår flyt.

Test av Völkl Three

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
4
6

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Three:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
189 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45546
Merke
Völkl
Modell
Three
Produsert i land
Kina
Andre lengder
176, 196
Gliflate
62 cm
Rocker bak
56 cm
Rocker fram
71 cm
Skjær
127 cm
Tapering bak
30 cm
Tapering fram
32 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
140 mm
Midje (smaleste midt)
135 mm
Maks fram (breieste fram)
150 mm
Innsving radius
49.6 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
2540 cm2
Vekt
2500 gr
Relativ vekt
0.98 gr/cm2
Høyde på baktupp
50 mm
Høyde på framtupp
79 mm
Vinkelen på baktupp
24°
Vinkelen på framtupp
39°
Høyde spenn
flatt mm

Tilsvarende ski

+

Blizzard Spur 2015

Blizzard markedsfører karbonfiber i denne modellen, men her er det kun til stede for syns...
+

Line Opus Magnum

Disse skiene fra Line utmerker seg med lav vekt, tynn såle- og kant, myk baktupp...
+

Scott Scrapper

Scott kommer alltid med en eller annen raritet, det rare med disse er at de...
+

Nordica Bushywayne

Bushywayne er noe av det aller stiveste vi har målt. 9 på midten og framskia...
+

Armada Armada JJ 2.0

Armada JJ er en klassiker. Den er og spesiell i og med at den har...
+

Salomon Rocker 2

Rocker 2 er en typisk capkonstruksjon. Salomon har lagt på spennet de siste årene, og...
+

ZAG Slap XL

Fra tegnebordet i Chamonix kommer Slap XL med en veldig lang avsmalnende tupp. Taperinga er...
+

Whitedot Redeemer Carbonlite

Redeemer Carbonlite er testens klart letteste skipar, Det er fordi de har lagd dem av...
+

K2 Shreditor Powabunga

Dette er den feiteste nykomlingen vi har sett på noen år. Glassfibersandwich med veldig mye...
+

APO Rise-Up BC

Franske Apo har laget denne promodellen til Sammy Carlson med middels tung glassfibersandwich og enorm...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå