Test av Völkl Katana V-werks

Test av Völkl Katana V-werks
Kategori
Frikjøring
Vekt
2020 gr
Midtbredde
112 mm
Testet lengde
191 cm
Pris
Kr 8 999,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Fjorårets snakkis Katana er en ren karbon-fiberkonstruksjon, men likevel ikke testens letteste. Skiene er stive i begge tuppene, gjennomsnit...tlig på midten. De har en kort stubb av sidevegg på midten, der de verste slagene kommer. Et interessant poeng med denne konstruksjonen er at den minner veldig om mellomgenerasjonen av treski før de begynte å laminere konstruksjonene. Da høvlet de bort materiale over kantene på samme måte. Skia har et stort setback.

På snø:

Katanas lette og forholdsvis stive kon-struksjon gir en spesiell følelse. De biter godt i bakken og føles presise og responsive. Samtidig er det noe med fartsstabiliteten og evnen til å absorbere ujevnheter som trekker litt ned, de gir en litt sprø følelse. Alt i alt gjør dette at Katana ikke havner helt på topp i denne testen, selv om den utvilsomt har sine spisskvaliteter. Stort areal og lav vekt uten at du ofrer kantgrepet. Det er en god kombinasjon, som gjør den til et allsidig valg.

Test av Völkl Katana V-werks

SFI (Ski Flex Index)

7
5
5
5
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Katana V-werks:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
192 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 75557
Merke
Völkl
Modell
Katana V-werks
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
177, 184
Gliflate
62 cm
Rocker bak
50 cm
Rocker fram
80 cm
Skjær
154 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
23 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
20 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
15 cm
Maks bak (breieste bak)
132 mm
Midje (smaleste midt)
112 mm
Maks fram (breieste fram)
143 mm
Innsving radius
25.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
11 mm
Areal (en ski)
2316 cm2
Vekt
2020 gr
Relativ vekt
0.87 gr/cm2
Høyde på baktupp
18 mm
Høyde på framtupp
67 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
42°
Høyde spenn
0 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Star 7

Rossinol sine sjuerski er alle smidd rundt lignende lest, det viser at Rossignol føler seg...
+

Down Down2 114

Down henger seg på DPS og Völkl sin trend med reine karbonfiberski til ski som...
+

Majesty Superior

Dette er ei ski som antyder lek og moro. Superior har mye innsving mot tuppene,...
+

4FRNT Aretha

Aretha er dameversjonen av Devastator, her er alle måla omtrent skalert ned, selv flekskurven ligner....
+

Stöckli Stormrider Pro

Stormrider kjenner vi godt til, men den forandrer seg litt fra år til år. De...
+

Rossignol Savory 7

Savory 7 er lillesøstra til Star. Lav egenvekt og et mindre areal gjør denne til...
+

Head A-star 118

Glassfibersandwich med nedfelt hjørne, A star har rocker og tapering i begge ender, langt setback...
+

Völkl Aura

Völkl lager gjerne ski med lite tapering, denne aluminiumssandwichen er ikke et unntak. Den nye...
+

K2 Coomback 114

Coomback har blitt bredere og tilsynelatende også mye lettere. Noe av vektbesparelsen ser ut til...
+

Majesty Vixen

Vixen er en liten raring rent geometrisk. Et gigantisk setback gir skia en enorm tupp...
+

K2 Annex 118

Annex har et middels innsving på midten, og en del krappere innsvingsradius mot tuppene. Skien...
+

Moment Deathwish

Moment med sine tverre tupper skiller seg ut rekka. Deathwish har mye innsving i bakskia,...
+

Line Supernatural 115

Allsidighet, presisjon og stabilitet er Lines uttalte mål med denne nye modellen. Et relativt jevnt...
+

Black Crows Atris Birdie

Atris Birdie er en av Black Crows-modellene som lages på Elan sin fabrikk. Konstruksjonen er...
+

Moment Exit World

Exit world har samme spesielle fordeling av innsvinget som Deathwish, mye i bakski, lite i...
+

K2 Potion

K2 Potion er testens totalt sett letteste ski, mye fordi de er små, men konstruksjonen...
+

Movement Fly Swatter 115

Fly Swatter er en ukonvensjonell klassiker fra Movement, som styres fra Sveits og de lages...
+

4FRNT Devastator 111

Devastator har et tradisjonelt skjær som går helt ut i tuppene med en middels lang...
+

Dynastar Cham 117

Mye innsving, bred midje og markant tapering definerer alle Dynastar sine skimodeller for tida. De...
+

SGN Rakkar

Sogndalsbaserte SGN har en ny modell i Rakkar, glassfibersandwich med spenn og rocker i begge...
+

Majesty Destroyer

Destroyer er den rake motsetning til Superior. Et enormt setback gir stor breddeforskjell på fram-...
+

Black Crows Camox Birdie 2015

Camox er laget på Movement sin fabrikk i Tunisia. Den skiller seg mest fra Atris...
+

Blizzard Gunsmoke

Gunsmoke er en middels tung sandwich-konstruksjon. Skia har balansert fordeling av rocker i fram- og...
+

Völkl One Pink

Dameversjonen av One er selvfølgelig rosa. Ellers minner den veldig om den blå skien som...
+

4FRNT Hoji W

Nå har Hoji kommet i dameversjon. Den har veldig like mål som originalen, men kommer...
+

Stereo Impact 2015

Stereo Impact er en glassfibersandwich med rocker i framskia, en veldig lav og spiss tupp....
+

Stereo Paramount 2015

Paramount har enda kortere innsvingsradius i framskia enn Impact, her er den på snaue 13,5...
+

Faction 3.0 Candide Thovex

Dette er testens letteste konstruksjon, og lettere enn mange dedikerte toppturski. Den har rocker både...
+

Faction Chapter 116

Glassfibersandwich med relativt lav egenvekt, flat gliflate og rocker i begge ender. Skia har mye...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå