Test av Völkl Confession

Test av Völkl Confession
Kategori
Frikjøring
Vekt
2330 gr
Midtbredde
117 mm
Testet lengde
193 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Etter at mye av fokuset har vært på de spesielle karbonkonstruksjone i BMT-serien, er Völkl tilbake med en kjørerettet frikjøringsski med gl...assfiber- og aluminiumsforsterket sandwich. Confession er skia med minst innsving i denne testen. Tuppene er stive, og den føles stiv når du bøyer den på butikkgulvet, men i midtpartiet er den relativt myk.

På snø:

Confession trives veldig godt i høy fart. Et godt valg for deg som er stor av vekst eller som har endel erfaring og vil ha en ski der du aldri vil komme til noen fartsgrense. Den har akkurat nok innsving til at du kan sette fine buer. Den er utpreget stabil i dårlig snø og på ujevnt føre. Når det gjelder svinger på små flater (les: typisk norsk fjellbjørkeskog) var testpanelet noe mer delt – de større kjørene fikk det til å funke, mens de mindre synes den ble litt mye ski og dra rundt. Men i fart – uansett føre: Da er dette et førstevalg.

Test av Völkl Confession

SFI (Ski Flex Index)

5
4
4
4
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Confession:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
193 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54447
Merke
Völkl
Modell
Confession
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
179,186
Gliflate
85 cm
Rocker bak
50 cm
Rocker fram
60 cm
Skjær
150 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
133 mm
Midje (smaleste midt)
117 mm
Maks fram (breieste fram)
144 mm
Innsving radius
30.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
11 mm
Areal (en ski)
2400 cm2
Vekt
2330 gr
Relativ vekt
0.97 gr/cm2
Høyde på baktupp
18 mm
Høyde på framtupp
73 mm
Vinkelen på baktupp
11°
Vinkelen på framtupp
41°
Høyde spenn
2 mm

Tilsvarende ski

+

Salomon QST 118 2017

Salomon QST 118 er den største skia i den nye QST-serien. Den har lang innsvingsradius...
+

Atomic Backland 117

Backland er Atomics serie for frikjøring og topptur, og Backland 117 er den største skien...
+

Faction Candide 4.0

Candide 4.0 er en lett skikonstruksjon slik vi har blitt vante til å se fra...
+

DPS Wailer F112

DPS Wailer lages nå i tre utgaver, og dette er Foundation-utgaven, som er rimeligere enn...
+

SGN Tunnelvisjon 2017

Sogns stolthet SGN lanserte Tunnelvisjon foran fjorårssesongen, men vi fikk først anledning til å teste...
+

4FRNT Hoji

4FRNT Hoji er tidligere testvinner og mangeårig storselger i Norge. Årets utgave har fått noen...
+

ON3P Billygoat

Amerikanske ON3P er nye på det norske markedet. Billygoat - et modellnavn de har brukt...
+

Rossignol Super 7 HD 2017

Den nye generasjonen med Super-ski fra Rossignol har arvet mye fra forgjengerne. HD-varianten skal være...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå