Test av Stöckli Stormrider 105 2018

Test av Stöckli Stormrider 105 2018
Kategori
Frikjøring
Vekt
2270 gr
Midtbredde
104 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 9 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Dette er en klassisk aluminiumssandwich slik vi kjenner den fra sveitsiske Stöckli. Det er da også kategoriens tyngste skikonstruksjon. Men ...testens eneste techbinding gjør totalvekta under testing relativt lav. Skiene har jevn fleks, mykere framtupp. Stormrider 105 har moderat innsving, lengre innsvingsradius midt under foten.

På snø:

Stormrider 105 ble som eneste ski levert med techbinding. Alle kjørerne stilte med støvler som gjorde at de slapp å bytte mellom ulike bindinger – men det er likevel verdt å ta med for ordens skyld. Vil du ha en frikjøringsski med godt kantgrep i bakke, bør du se hit! Den er ikke mye leken, og det koster litt å få den inni skjærende sving – men den er en fryd i fart, spesielt på hardt underlag. Den er også ganske lett å dreie i løssnøen. Passer best for øvede kjørere som vil kjøre fort i bakken og ha en fin plattform utenfor traseen.

Test av Stöckli Stormrider 105 2018

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Stöckli Stormrider 105 2018:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55543
Merke
Stöckli
Modell
Stormrider 105 2018
Produsert i land
Sveits
Andre lengder
159, 168, 177
Gliflate
127 cm
Rocker bak
22 cm
Rocker fram
37 cm
Skjær
146 cm
Tapering bak
13 cm
Tapering fram
27 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
14 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
126 mm
Midje (smaleste midt)
104 mm
Maks fram (breieste fram)
136 mm
Innsving radius
21 mR
Koning (Framski minus bakski)
10 mm
Areal (en ski)
2110 cm2
Vekt
2270 gr
Relativ vekt
1.08 gr/cm2
Høyde på baktupp
21 mm
Høyde på framtupp
61 mm
Vinkelen på baktupp
20°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Atomic Backland 109

Backland-serien til Atomic kommer i flere utgaver. Dette er den bredeste av de mer vanlige...
+

Line Sick Day 104

Sick Day er Lines kjøreorienterte serie. 104 er den mellomste skia i serien, og er...
+

Dynastar Legend 106 2018

Legend 106 er ny av året. Den har arvet en del fra forgjengeren Cham 107...
+

Blizzard Rustler 10

Rustler 10 er ny av året. Den har også en storebror som heter 11+ at...
+

Black Diamond Boundary Pro 107

Black Diamond har fått et oppsving siden de flyttet produksjonen til Blizzard-fabrikken i Østerrike. Boundary...
+

Liberty Origin 106

Liberty er et amerikansk merke som har byttet importør i Norge. Origin 106 er en...
+

Rossignol Sould 7HD

Hvorfor forandre en oppskrift som selger? Rossignol driver jevnlig utvikling av 7-serien. Akkurat denne ligner...
+

ZAG H105

Zag har et tungt navn innen frikjøring fra den tiden Magnus Tveito herjet som verst....
+

DPS Wailer 106

DPS har hatt mange ski som heter Wailer opp gjennom årene. Nå har de for...
+

K2 Pinnacle 105

Pinnacle 105 er størst i K2s Pinnacle-serie, som nå har fått en oppdatering. Men årets...
+

Movement Go 100

Det som er mest slående med Movement Go 100, er den svært stiv bakskia. Den...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå