Test av SGN Ur-rakkar

Test av SGN Ur-rakkar
Kategori
Frikjøring
Vekt
2140 gr
Midtbredde
121 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 8 490,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

SGN Ur-rakkar er ny av året og er storebroen til Rakkar fra samme merke. Denne har høy rocker i fram- og baktupp med krappe rockeroverganger.... Framtuppene har også her båttupp. For å få til det, har de en egen løsning på tuppen, der stålkanten er lagt et stykke innenfor ytterkanten av skia. Spennet er flatt, framtuppen er myk. Kort setback, slik at du står midt på skia.

På snø:

Hvor liker du løssnøen din? I bratte sider med litt terreng, eller i lange slake sider med noen trær å cruise rundt? SGN Ur-rakkar er en bra ski. Den kommer mer til sin rett jo brattere det blir. Står du rett opp og ned i slakt terreng, kan du oppleve at tuppen brøyter litt – du står ganske langt fram på skia, og tuppen er ganske høy. Men den er mer lettkjørt enn en åpenbar konkurrent som Bent Chetler. Ser du etter en bred ski til BC-jibb og gønnerun i god snø, og har lyst til å ha muligheten til lande switch? Da kan dette være skia for deg.

Test av SGN Ur-rakkar

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av SGN Ur-rakkar:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44443
Merke
SGN
Modell
Ur-rakkar
Produsert i land
Sverige
Andre lengder
191
Gliflate
104 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
45 cm
Skjær
111 cm
Tapering bak
34 cm
Tapering fram
40 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
8 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
6 cm
Maks bak (breieste bak)
133 mm
Midje (smaleste midt)
121 mm
Maks fram (breieste fram)
138 mm
Innsving radius
23 mR
Koning (Framski minus bakski)
5 mm
Areal (en ski)
2276 cm2
Vekt
2140 gr
Relativ vekt
0.94 gr/cm2
Høyde på baktupp
67 mm
Høyde på framtupp
81 mm
Vinkelen på baktupp
30°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
0 mm

Tilsvarende ski

+

4FRNT MSP W

4FRNTs første modell MSP ble i sin tid laget for park og pudder, men er...
+

Liberty Genesis

Amerikanske Liberty har levert er en ski med sandwichkonstruksjon og gjennomsnittlig egenvekt. Genesis har lang...
+

Blizzard Sheeva 10

Blizzard Sheeva er en sandwichkonstruksjon forsterket med aluminium. Til tross for metallbruken har den ganske...
+

Majesty Hypernaut

Majesty vil virkelig markere seg i landskapet med Hypernaut. Konstruksjonen med mye karbonfiber er veldig...
+

DPS Nina F99

F står for Foundation og det betegner den billigste serien fra DPS. Nina F99 er...
+

Down Countdown

Down Countown er en relativt lett sandwichski med noe bruk av karbon. Et kort spenn...
+

Atomic Bentchetler

Vi har testet stadig nye versjoner av denne gjentatte ganger de siste årene. Chris Benchetler...
+

Blizzard Spur

Blizzards bredeste storfjellski er den mest anormale skia vi har sett på noen år, Denne...
+

Black Crows Daemon Birdie

Black Crows Daemon Birdie har innsving helt fram til tuppen, i stedet for den avsmalnede...
+

Rossignol Soul 7

Rossignols 7-serie er finslipt gjennom mange år. Soul 7 er en bred ski med relativt...
+

Atomic Backland

Testens bredeste ski har en ganske lett konstruksjon. Backland har mye innsving i framskia og...
+

K2 Catamaran

K2 har tradisjon for å ha en bred og eksperimentell løssnøski, og nykommeren Catamaran skiller...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå