Test av Salomon QST 106 2017

Test av Salomon QST 106 2017
Kategori
Frikjøring
Vekt
1950 gr
Midtbredde
105 mm
Testet lengde
188 cm
Pris
Kr 6 500,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

QST-serien er ny fra Salomon i år. Skiene i serien har lav egenvekt, noe som kommer av lin og karbonfiberkonstruksjon. Men utgave 106 er ves...ensforskjellig fra 118-utgaven vi testet tidligere i høst. 106 har myk framtupp og mye innsving på midtskia - det siste er helt ulikt storebroren. Her er det også mye mindre rocker i bakskia.

På snø:

Dette er en ganske lett frikjøringsski som kan være aktuell for de som vil sette på techbinding. Den kan da også være godt egnt for deg som er god til å finne myk og usporet snø. Den store, myke framtuppen blir blafrete i høy fart på hardt føre, og den kan butte noe i mot på landinger i løssnø. Skiene passer best for deg som er noe øvet og ser etter en ski som kan gjøre alt, uten at du vil utfordre den alt for mye.

Test av Salomon QST 106 2017

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Salomon QST 106 2017:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
188 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55543
Merke
Salomon
Modell
QST 106 2017
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
167,174,181
Gliflate
114 cm
Rocker bak
34 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
125 cm
Tapering bak
27 cm
Tapering fram
36 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
8 cm
Maks bak (breieste bak)
126 mm
Midje (smaleste midt)
105 mm
Maks fram (breieste fram)
140 mm
Innsving radius
19.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
13 mm
Areal (en ski)
2180 cm2
Vekt
1950 gr
Relativ vekt
0.89 gr/cm2
Høyde på baktupp
25 mm
Høyde på framtupp
60 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
23°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Soul 7 HD

7-serien til Rossignol er oppdatert i år. Flere av skiene i serien har vært bestselgere...
+

Faction Candide 2.0

Candide Thovex er fortsatt den eneste mannen på planeten med fire ulike promodeller (selv om...
+

Dynastar Pro Rider

Pro Rider-navnet er tilbake, over et tiår etter at det var det gjeveste å se...
+

K2 Marksman

Pep Fujas er en av gamle K2-proffene som fortsatt har kontrakt med skimerket. Dette er...
+

Völkl VTA 80 Lite

Årets VTA Lite er en litt moderert – altså tyngre – enn fjorårets rekordlette modell....
+

Stereo Zenith

Stereo er et av flere norske skimerker som produserer skiene sine ved Åre Skidfabrik i...
+

Array Altavia 80 Carbon

Skitrab Altavia Carbon er myk foran og stiv bak, uten rocker. Her er langt mindre...
+

Armada ARV 106

Dette er en av de bredere skiene i Armadas ARV-serie. 106-utgaven har myke tupper og...
+

Atomic Backland 109 2017

Backland 109 er ny av året og tar over for Automatic. Skiene har ganske lett...
+

DPS Wailer Foundation 106

"Foundation er den nye budsjett-serien til DPS. Budsjett i DPS-verden betyr en normalt priset ski....
+

DPS Wailer Pure 106

Geometrisk sett er denne DPS-skien lik som Foundation-broren, men den har lavere spenn og lengre...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå